Η ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΑΣΤΟΡΙΑΣ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
======================
Πολύ κατανυκτική η Θεία Λειτουργία που τελέστηκε για την εορτή της Περιτομής του Κυρίου και τη μνήμη του Μεγάλου Βασιλείου στον Ιερό Ναό Αγίας Αικατερίνης Αστορίας
Ο άγων τα ονοματήρια του π. Βασίλειος Λούρος, εφημέριος της κοινότητας, ένα λαμπρός και λίαν αγαπητός στην κοινότητά μας κληρικός που εμπνέει σεβασμό σε όλους, μας επεφύλαξε μια λίαν ευχάριστη έκπληξη.
Μας έδωσε την ξεχωριστή ευλογία να προσκυνήσουμε το λείψανο του Μεγάλου Βασιλείου!
Τρεις μόνον παρατηρήσεις τις οποίες θέτουμε υπόψη του ιερατικώς προισταμένου Πανοσιολογιότατου Αρχιμανδρίτη Νεκτάριου Παπαζαφειρόπουλου και παντός άλλου decision maker στην κοινότητά μας.
Δεν βλέπω να έχει γίνει κάτι με την φραγκοχορωδία της Αγίας Αικατερίνης.
Γιατί;
Χρειάζεται να επιχειρηματολογήσω για να πείσω ότι σε ορθόδοξη εκκλησία είναι ανάρμοστες οι φραγκοχορωδίες;
Ορθόδοξος ναός είναι η Αγία Αικατερίνη!. Οχι παπικός, ούτε επισκοπελιανός ή κάτι παρεμφερές.
Επομένως γιατί υποχρεώνονται οι πιστοί να ακούν φραγκοχορωδίες οι οποίες ούτως ή άλλως δεν τους αρέσουν;
Γνωρίζω πολλούς πιστούς οι οποίοι δεν εκκλησιάζονται στην Αγία Αικατερίνη μόνον και μόνον εξαιτίας της φραγκοχορωδίας ή που εκκλησιαζονται μεν στην Αγία Αικατερίνη και δυσφορούν τα μέγιστα για την παρουσία της φραγκοχορωδίας.
Οπως είναι ανάρμοστο να έχουμε στους Ορθόδοξους ναούς φράγκικες εικόνες το ίδιο ανάρμοστο είναι να διατηρούμε φραγκοχορωδίες.
Ο ορθόδοξος ναός είναι χώρος λατρείας του μόνου αληθινού Θεού. Ολα σ' αυτόν πρέπει να δημιουργούν κατάνυξη και ευλάβεια κάτι που παντελώς αστοχεί να πράξει κάθε Δυτική εκκλησιαστική τέχνη.
Αλίμονον αν η Αγία Αικατερίνη Αστορίας, που είναι η κατεξοχήν ορθόδοξη κοινότητα στις ΗΠΑ, με δεκάδες χιλιάδες ορθόδοξους πιστούς πλείστους όσους πρώτης γενεάς μετανάστες, συνεχίσει να διατηρεί την ανευλαβή παράδοση της φραγκοχορωδίας.
Τα ίδια ισχύουν για τον καθεδρικό ναό της Αγίας Τριάδας στο Μανχάταν.
Αλίμονον αν ο καθεδρικός ναός της Ορθόδοξης Αρχιεπισκοπής Αμερικής, αντί της ορθόδοξης Βυζαντινής μουσικής διατηρήσει την φραγκοχορωδία.
Αν μάλιστα συνυπολογιστεί ότι οι ψάλτες του Ιερού Ναού της Αγίας Τριάδας, που ψάλλουν στον Ορθρο και σε άλλες Ακολουθίες είναι πολύ καλοί ψάλτες, τότε το θέμα γίνεται ακόμη πιο απαράδεκτο.
Αν μάλιστα συνυπολογιστεί ότι οι ψάλτες του Ιερού Ναού της Αγίας Τριάδας, που ψάλλουν στον Ορθρο και σε άλλες Ακολουθίες είναι πολύ καλοί ψάλτες, τότε το θέμα γίνεται ακόμη πιο απαράδεκτο.
Στον καθεδρικό ναό της Αρχιεπισκοπής να ψάλλουμε φράγκικα;
Ντροπή!
Η δεύτερη παρατήρηση.
Με μεγάλη θλίψη είδα χριστουγεννιάτικο κοσμικό διάκοσμο στον Ιερό Ναό της Αγίας Αικατερίνης.
Ο ναός δεν είναι κοινοτική αίθουσα ή επισκοπείο για να τον στολίζουμε με εποχιακά κοσμικά στολίδια.
Ο ναός δεν είναι κοινοτική αίθουσα ή επισκοπείο για να τον στολίζουμε με εποχιακά κοσμικά στολίδια.
Παρακαλούμε τον Πανοσιολογιότατο π. Νεκτάριο να προσέξει το ζήτημα.
Οχι να κουβαλούμε στις εκκλησίες μας ότι δούμε στους Παπικούς και στους Προτεστάντες.
Οχι να κουβαλούμε στις εκκλησίες μας ότι δούμε στους Παπικούς και στους Προτεστάντες.
Να επαναλάβουμε μάλιστα αυτό που αναφέραμε και στο παρελθόν.
Λίγες κοινότητες έχουν την ευλογία να τους ποιμαίνουν κληρικοί - διαμάντια όπως ποιμαίνουν την κοινότητά μας.
Παράλληλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της κοινότητας είναι ευλαβή, σεμνά και συνεργάσιμα.
Παράλληλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της κοινότητας είναι ευλαβή, σεμνά και συνεργάσιμα.
Ο π. Νεκτάριος δεν πρέπει να διστάσει να αποσείσει κάθε μορφή εκκοσμίκευσης από την κοινότητά μας.
Πληροφορούμαστε ότι ο Πανοσιολογιότατος καταβάλλει αξιόλογη προσπάθεια να πλησιάσει τους νέους και τον συγχαίρουμε θερμά γι’ αυτό, αλλά τον παρακαλούμε παράλληλα να μην παραλείψει να κάνει και σ’ αυτό τον τομέα το καθήκον του.
Και η τρίτη παρατήρηση.
Το νεαρό παιδί που έψαλλε ωραία στη Θεία Λειτουργία μας τα χάλασε την ώρα του “Κοινωνικού” όταν άρχισε τα “τεριρέμ” και τα “νανινά”.
Δεν υπάρχει λόγος να πέφτουμε από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη.
Ναι μεν πρέπει ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ να απομακρυνθούμε από τις φραγκοχορωδίες, αλλά η Βυζαντινή μουσική ΜΟΝΟΝ τότε είναι κατανυκτική και επιτυγχάνει τον στόχο της αν οι ψάλτες ψάλλουν με ευλάβεια και μακριά, από κάθε τάση φωνητικής επίδειξης. Πρέπει να ψάλλουν για να προσευχηθούν και για να βοηθούν παράλληλα με τη σεμνή ψαλμωδία τους και τους πιστούς να προσευχηθούν. Αλλιώς η ψαλμωδία αποτυγχάνει το στόχο της.
Ναι μεν πρέπει ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ να απομακρυνθούμε από τις φραγκοχορωδίες, αλλά η Βυζαντινή μουσική ΜΟΝΟΝ τότε είναι κατανυκτική και επιτυγχάνει τον στόχο της αν οι ψάλτες ψάλλουν με ευλάβεια και μακριά, από κάθε τάση φωνητικής επίδειξης. Πρέπει να ψάλλουν για να προσευχηθούν και για να βοηθούν παράλληλα με τη σεμνή ψαλμωδία τους και τους πιστούς να προσευχηθούν. Αλλιώς η ψαλμωδία αποτυγχάνει το στόχο της.
No comments:
Post a Comment