ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ κ. Γ. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
========
Ο γνωστός έγκυρος αναλυτής κ. Γ. Παπαθανασόπουλος κάνει μια ανατομία των εργασιών της Συνόδου και δείχνει ότι πέραν από τις αρχιερατικές εκλογές στις μητροπόλεις Πρεβέζης και Ιερισσού η Ιεραρχία της Εκκλησία της Ελλάδος “ώδυνεν όρος και έτεκεν... μηδέν”.
Ευχαριστούμε τον έγκριτο αναλυτή για την προσοχή με την οποία ανατέμνει τα θέματα και την επάρκεια των πληροφοριών και τη μελέτη των θεμάτων που κάνει όταν γράφει.
Τραγικός όντως ο απολογισμός των εργασιών της Συνόδου.
Συνοψίζεται στην εξής πρόταση: Η Σύνοδος της Ιεραρχίας περιορίζεται να επικυρώνει τους υποψηφίους που εξέλεξε η Αρχιεπισκοπική καμαρίλα, ενώ ουδέποτε υλοποιεί ακόμη και τις καλές - στις πλείστες περιπτώσεις - εισηγήσεις των ιεραρχών της.
Η Ιεραρχία εκλέγει τους ευνοούμενους του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου για τους κενούς θρόνους με υπέρτατο κριτήριο τη συναλλαγή ότι θα εκλέξουν ως πειθήνια όργανα με τη σειρά τους “τον δελφίνο των ονείρων του" Μακαριότατου κ. Ιερώνυμου Θεοφιλέστατο επίσκοπο Διαυλείας Γαβριήλ (Παπανικολάου) στον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο.
Βέβαια πρέπει να πούμε ότι δεν είναι μόνον ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος που φταίει για το δουλικό φρόνημα των ιεραρχών, οι οποίοι τον ανέχονται να τους ποδηγετεί όπου θέλει, να παραγνωρίζει τις εισηγήσεις τους, να περιφρονεί τη θέληση της Ιεραρχίας και να ακυρώνει τους αγώνες της Εκκλησίας.
Την εποχή του αείμνηστου Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ έλεγε στους τότε επισκόπους ο αείμνητος Γέροντας Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος: “Επίσκοποι του Χριστού είστε εσείς ή γαλιά που τα παίρνει ο Σεραφείμ με τη βέργα του όπου θέλει;”
Είναι φανερόν ότι έκτοτε δεν άλλαξαν πολλά για να μην πει κανείς τίποτα.
Ο κ. Παπαθανασόπουλος μπορεί πάντως να κοιμάται ήσυχος. Υπάρχουν και χειρότερα.
Μερικές φορές τον να "ωδύνης όρος και να τίκτης μυν" ή και ουδέν είναι πολύ καλύτερο από το "να ωδύνης όρος και να τίκτης" γνωμοδότηση Θεόδωρου Γιάγκου για την ψαλμωδία των γυναικών και τα υπόλοιπα προτεσταντιλίκια που περιέλαβε στη διάτρητη θεολογικά Ανακοίνωσή της η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου για να δικαιώσει την αντικανονική πρακτική του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Λεμεσού κ. Αθανάσιου.
Θα μου πείτε μαύρη παρηγοριά. Και όμως! Καμιά φορά είμαστε υποχρεωμένοι να αντιμετωπίζουμε με αυτή την κυνική συλλογιστική τα δεδομένα.
Παραθέτουμε στη συνέχεια το εμπεριστατωμένο άρθρο του κ. Γ. Παπαθασανόπουλου, που μας έδωσε την αφορμή, για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου το οποίο χωρίσαμε και τιτλοφορήσαμε αυθαίρετα σε ενότητες για να γίνει πιο ευανάγνωστο. Μια πρακτική που ακολουθούμε σχεδόν πάντοτε με τα εκτενή κείμενα.
*****
ΙΕΡΑΡΧΙΑ: "ΩΔΥΝΕΝ ΟΡΟΣ ΚΑΙ ΕΤΕΚΕΝ ... ΟΥΔΕΝ"
Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
====================
Η τακτική Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος ολοκληρώθηκε την 5η τρέχοντος μηνός Οκτωβρίου και ανήκει πλέον στο παρελθόν και στην ιστορία. Αν έβαζε κανείς ένα τίτλο στις εργασίες της θα ήταν: "Ώδυνεν όρος και έτεκεν ουδέν", αφού δεν υπήρξε οποιοδήποτε πρακτικό αποτέλεσμα, οποιαδήποτε άμεσα εκτελεστή απόφαση.
ΔΕΝ ΕΜΨΥΧΩΣΕ ΤΟ ΛΑΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ
________
Πιο συγκεκριμένα η φετινή Ιεραρχία θεωρητικά δημιουργούσε κάποια αισιοδοξία, ότι εν μέσω της γενικής κρίσεως της χώρας θα μπορούσε να δώσει κουράγιο στο λαό, να τον ενδυναμώσει στις μεγάλες δυσκολίες που περνάει. Το κεντρικό θέμα της ήταν πράγματι εντυπωσιακό: "Η ποιμαντική διακονία της Εκκλησίας εις μίαν κοινωνίαν πτωχείας, ανεργίας και συγχρόνου πνευματικής συγχύσεως".
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ
__________
Από κει και πέρα ήρθε η ωμή πραγματικότητα. Βαρύγδουπο ήταν το περιεχόμενο της προσφώνησης του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου στα μέλη της Ιεραρχίας και επικοινωνιακά μειωτικό για πολλούς Αρχιερείς. Συγκεκριμένα, με βάση τα αποσπάσματα της ομιλίας του που δόθηκαν στα ΜΜΕ, ζήτησε από τα μέλη της Ιεραρχίας να αποκτήσουν "αυτομεμψία" και να ομολογήσουν ότι πολλοί από αυτούς δεν έχουν συνειδητοποιήσει τι συμβαίνει στη χώρα, ζουν σε μια εικονική πραγματικότητα, έχουν κλειστεί στο παρελθόν και αρνούνται να δουν τη στενόχωρη αλήθεια που τους περιβάλλει. Στη συνέχεια εξέφρασε τη διαπίστωση του, ότι από όλους στη χώρα λείπει το όραμα και όλοι το αναζητούν.
Μητροπολίτης με τον οποίο συζητήσαμε μας εξέφρασε τη δυσφορία του για την "επικοινωνιακή" ομιλία του Αρχιεπισκόπου, όπως την χαρακτήρισε: "Αντί να εξαπολύσει εναντίον μας μύδρους ο Μακαριώτατος θα έπρεπε να μας βοηθήσει λέγοντας ποιοι από εμάς νομίζει ότι δεν έχουμε "αυτομεμψία", ποιοι ζούμε σε εικονική πραγματικότητα και ποιοι έχουμε κλειστεί στο παρελθόν" μας σημείωσε. Και πρόσθεσε: "Θα μας βοηθούσε περισσότερο, αν δεν έλεγε κάτι απρόσωπο, ανώνυμο, αφηρημένο και γενικό, γιατί αφήνει σε εμάς την υποψία ότι το έκανε μόνο για την πρόκληση εντυπώσεων. Καλύτερα μάλιστα θα ήταν να έδινε πρώτος το καλό παράδειγμα και να εξομολογείτο δημόσια μιλώντας για τον εαυτό του. Τότε ο λόγος του θα είχε κάποια σημασία και κάποια αξία. Και γιατί μας κατηγόρησε συλλήβδην ότι κανείς μας δεν έχει όραμα; Δεν έχει κανείς μας όραμα για μιαν Ελλάδα λουσμένη στο φως του Χριστού; Αν δεν έχουμε αυτό το όραμα, τότε όλοι μας είμαστε ανάξιοι της αποστολής μας και αυτό δεν μπορώ να το δεχθώ".
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΡΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΩΝ ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ ΑΛΛΑ ΧΩΡΙΣ ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
________
Οι ομιλίες - εισηγήσεις που ακολούθησαν την προσφώνηση του κ. Ιερωνύμου ήσαν ενδιαφέρουσες, αλλά καμία δεν είχε κάποια πρακτική πρόταση. Εξαιρετική στη περιγραφή της κατάστασης στη χώρα ήταν η εισήγηση του Μητροπολίτου Πατρών, με θέμα "Η ποιμαντική της Εκκλησίας την εποχή των μνημονίων", κατατοπιστική και καταθλιπτική στη γλαφυρή περιγραφή της ελληνικής πραγματικότητας η ομιλία του Μητροπολίτη Μεσογαίας κ. Νικολάου, με θέμα "Εκκλησία, νέες αντιλήψεις και νέες τεχνολογίες", ρεαλιστική και ενδιαφέρουσα η εισήγηση του Μητροπολίτη Ελασσώνος, με θέμα "Δυσκολίαι της Εκκλησίας κατά την άσκηση της ποιμαντικής Της". Όμως οι ενδιαφέρουσες ομιλίες δεν συνοδεύθηκαν με κάποια πρακτική πρόταση, χωρίς το "δέον", χωρίς κάποιο σάλπισμα κινητοποίησης καρδιών, χωρίς να μεταδοθεί στο χριστεπώνυμο πλήρωμα κάποια ελπίδα. "Γιατί μαζευόμαστε;" διερωτήθηκε Μητροπολίτης και συνέχισε: "Κάποια στιγμή σκέφτομαι ότι η μόνη πρακτική εργασία που κάνουμε είναι να εκλέγουμε Μητροπολίτες, όλα τα άλλα είναι θεωρίες".
ΠΟΜΦΟΛΥΓΑ Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ 4Ε
__________
Στον Τύπο γράφτηκε ότι ελήφθη η απόφαση να συνεργασθεί η Εκκλησία της Ελλάδος με τον χριστιανικό τηλεοπτικό σταθμό 4Ε, για να έχει μια παρουσία στα τηλεοπτικά πράγματα της χώρας. Η αναφορά στον Τύπο δεν είναι ακριβής. Ουδεμία συνεργασία αποφασίστηκε. Εκείνο που αποφασίστηκε είναι "η συνέχεια της συνεργασίας και η μελέτη της δυνατότητος αξιοποιήσεως επί συστηματικής βάσεως αυτής…". Μάλιστα επειδή υπήρξαν κάποιες επιφυλάξεις από Μητροπολίτες, μπορεί αυτές να δράσουν αρνητικά στη συνεργασία, παρά την καλή διάθεση της Αδελφότητος που έχει τον πετυχημένο τηλεοπτικό σταθμό.
ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
____________
Εντύπωση προκαλεί ότι η εισήγηση για ένα πολύ σοβαρό για την Εκκλησία θέμα, όπως είναι τα οικονομικά της, έγινε από τον Μητροπολίτη Ύδρας κ. Εφραίμ σε πολύ στενό χρονικό διάστημα και συγκεκριμένα μετά από την ολοκλήρωση των ψηφοφοριών για τους δύο Μητροπολίτες, όταν δηλαδή στη συνεδρίαση της Ιεραρχίας τα πάντα έγιναν πολύ χαλαρά και υπήρξαν αρκετές απουσίες Μητροπολιτών.
ΔΕΝ ΣΥΖΗΤΗΘΗΚΑΝ ΚΑΝ ΤΑ ΣΟΒΑΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
___________
Πέραν της υποβάθμισης του θέματος των οικονομικών της Εκκλησίας δεν συζητήθηκαν καυτά ζητήματα, που την αφορούν άμεσα, όπως είναι τα Θρησκευτικά στα Δημοτικά και στα Γυμνάσια, η Εκκλησιαστική Εκπαίδευση και το μέλλον του Εφημεριακού Κλήρου μετά τον από το Κράτος ουσιαστικό περιορισμό διορισμού Εφημερίων. Διερωτάται κανείς τι είναι αυτό που εμποδίζει την Ιεραρχία να πάρει μιαν απόφαση για τα Θρησκευτικά, όταν το θέμα είναι τόσο επείγον. Πότε θα συζητηθεί; Θα περιμένει τον Οκτώβριο του 2013; Αργότερα; Ποτέ;… Η Εκκλησιαστική Εκπαίδευση επίσης είναι μια μεγάλη ευκαιρία η Εκκλησία να καταρτίζει τα στελέχη της όπως γίνεται με το Στρατό, τη Δημόσια Διοίκηση και τη Δικαιοσύνη. Γιατί τόση αδιαφορία σ' αυτό το καίριο ζήτημα; Και το θέμα του εφημεριακού κλήρου δεν είναι σοβαρό για να συζητηθεί; δεν ενδιαφέρει την Ιεραρχία ότι μεγάλο μέρος του πληθυσμού μένει αποίμαντο; δεν είναι ένα ζήτημα αυτό άξιο προς συζήτηση;
Η ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΥΠΝΩΤΤΕΙ ΤΟΝ ΝΗΔΥΜΟ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΠΟΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΙΕΙΤΑΙ
____________
Την ώρα που η Ιεραρχία κατατρίβεται σε ενδιαφέρουσες αλλά θεωρητικές διαλέξεις, δεν παίρνει αποφάσεις και δεν θέτει το πλήρωμα της σε κατάσταση συναγερμού η νεολαία απομακρύνεται όλο και περισσότερο από την Ορθοδοξία, οι ελεύθερες συμβιώσεις αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο, γενικεύονται οι θρησκευτικοί γάμοι που προηγούνται των βαπτίσεων (!!!) και είναι τέτοια η περιβάλλουσα ατμόσφαιρα που κάποιες μεμονωμένες αντιδράσεις ιεραρχών ακούγονται στην κοινή γνώμη ως "γραφικές" και "απαρχαιωμένες".
ΤΑ ΠΑΡΑΤΡΑΓΟΥΔΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΜΗΤΡΟΛΙΤΩΝ ΣΤΗΝ ΙΕΡΙΣΣΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΕΒΕΖΑ
____________
Μένουν οι εκλογές των δύο Μητροπολιτών Νικοπόλεως κ. Χρυσοστόμου και Ιερισσού κ. Θεοκλήτου. Και αυτές είχαν τα θέματα τους. Τρεις Μητροπολίτες (Μαρωνείας, Κίτρους και Ιωαννίνων) δεν ψήφισαν γιατί είναι σοβαρά ασθενείς. Υπήρξε Ιεράρχης που ψήφισε λευκό, επειδή είχε δυσκολία να αντιληφθεί τα συμβαίνοντα. Άλλος είχε δυσκολία να αναγράψει τα ονόματα και άλλος δεν αντιλαμβανόταν πότε είναι η ψηφοφορία για το τριπρόσωπο και πότε για το μονοπρόσωπο. Τα θλιβερά αυτά γεγονότα προκαλούν ερωτηματικά όσον αφορά στην επισκοπική ευθύνη έναντι του ποιμνίου τους των Μητροπολιτών, τόσο των πολύ ηλικιωμένων και των βαρέως ασθενούντων όσο και των νεοτέρων που αποδέχονται ή συμβιβάζονται με την αρνητική αυτή για την Εκκλησία πραγματικότητα.
No comments:
Post a Comment