_________
Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, Τόμος Ζ΄, Εν Αρκαδία, 2016, παρά τη Ιερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Μπούρα, σσ. 476.
Του κ. Ανδρέα Κυριακού, Θεολόγου
=====
Οι φιλοκαλούντες και άντλημα έχοντες, χάραξαν τις γραμμές αυτές αντλήσαντες από φρέαρ βαθύ, ήγουν εκ των πηγών του σωτηρίου και ποτίζουν, όχι τα πρόβατα του Ιοθώρ, αλλά το λαό του Θεού ύδωρ ζωηρόν. Μιλάμε πάντα για τη Φιλοκαλία των ιερών νηπτικών.
Ο Ζ΄ στη σειρά τόμος αποτελεί ως και προ αυτού, έργον των χειρών της καλής συνοδείας της Ι. Μονής Κοιμήσεως της Θεοτόκου Μπούρα, που επιμελήθηκαν και της γλαφυρής νεοελληνικής μεταφράσεως. Από την άλλη τα σχόλια και οι περιλήψεις έχουν να κάνουν με τον κάλαμο του διαπρεπούς Καθηγητού κι ομολογητού της Πίστεως κ. Δ. Τσελεγγίδη.

Τα κείμενα του Οσίου περαίνονται με την Τρίτη εκατοντάδα γνωστικών κεφαλαίων. Ο χειμάρρους της τρυφής, που φέρει το όνομα Θεόληπτος Φιλαδελφείας, μας δροσίζει με τη σειρά του με δύο Λόγους. Ο πρώτος “Την εν Χριστώ κρυπτήν εργασίαν διασαφών και δεικνύων εν βραχεί του μοναδικού επαγγέλματος τον κόπον”, ενώ ο δεύτερος τιτλοφορείται “Περί μοναδικού επαγγέλματος”.
Ο εν λόγω ιεράρχης αφού ασκήθηκε στον Άθωνα και ανεδείχθη επίσκοπος εχρημάτισε καθοδηγητής και μυσταγωγός του εν Αγίοις Πατρός ημών Γρηγορίου του Παλαμά.
Ο παρών τόμος περαίνεται με κείμενα του Αγίου Νικηφόρου του μονάζοντος, που έζησε το 14ο αιώνα. Καταγόμενος από την Ιταλία νέος απέπτυσε τη λατινική κακοδοξία και τη δυτική ανταρσία κι ασκήθηκε στον Άθωνα. Εκεί εχρημάτισε διδάσκαλος της νοεράς προσευχής. Από τον αγιασμένο του κάλαμο προήλθε «Λόγος περί νήψεως και φυλακής καρδίας, μεστός ου της τυχούσης οφελείας», στον οποίο παρατίθενται, συν τοις άλλοις, πλείστες όσες θέσεις Αγίων Πατέρων, από τον Άγιο Αντώνιο το Μέγα μέχρι τον Άγιο Συμεών το Νέο Θεολόγο. Επειδή πάσα απόπειρα επαίνου της Φιλοκαλίας προσομοιάζει αναντιλέκτως με παραβίαση ανοικτής θυρας τούτο λέγω μόνο. Προ ημών ευρίσκεται της άνωθεν σοφίας θησαύρισμα.
No comments:
Post a Comment