ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΛΕΚΤΙΚΟ ΛΑΘΟΣ, Η ΠΕΡΙ ΑΝΩΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΝΟΥ ΕΝΑΝΤΙ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΧΑΡΙΤΟΣ, ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΤΟΥ π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ;
Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
=====
Η αιρετική καινοτομία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, ότι «ο νους του ανθρώπου που είναι πρόσωπον και το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν, είναι υπεράνω της Χάριτος», δεν αποτελεί λεκτικό λάθος, αλλά αιρετική και βλάσφημη καινοτομία.

«Χείρον νοήσεως» θεωρούσαν τη Θεία Χάρη οι βαρλααμίτες (κατώτερη δηλαδή του νου), ‘’κατώτερη από τον ανθρώπινο νου’’ και η αιρετική πλάνη του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού. Ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός δικαιολόγησε την αιρετική αυτή θέση του, δικαιολογώντας την ‘’κατωτερότητα’’ μάλιστα με την πλάνη ότι η Θεία Χάρις είναι εργαλείο, ενώ ο νους είναι πρόσωπο.
Δεν αποτελεί ένα φραστικό λάθος, για τούτο ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός την αιρετική θέση του τη χαρακτήρισε ως «μυστήρια μυστηρίων», έχοντας σαφέστατη αντίληψη ότι τούτο είναι παραδοξολόγημα.

«Όταν ουν άρξηται ο νους εν πολλή αισθήσει γεύεσθαι της χρηστότητος του Αγίου Πνεύματος, τότε οφείλομεν ειδέναι ότι άρχεται η χάρις ώσπερ επιζωγραφείν εις το κατ’ εικόνα το καθ’ ομοίωσιν», αναφέρει ο Άγιος Διάδοχος Φωτικής. Με θεολογικό και ποιητικό τρόπο ο Άγιος Διάδοχος Φωτικής αναφέρεται στη Θεία Χάρη, καταδεικνύοντας το κάλλος της Πατερικής μας Θεολογίας. Προς τι λοιπόν η παρεμβολή από της αιρετικής θέσης του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού που αναφέρει ότι «ο νους του ανθρώπου που είναι πρόσωπον και το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν, είναι υπεράνω της Χάριτος»;

Πως θα γίνει αρωγός εις σωτηρίαν η Θεία Χάρις, όταν με βάση την αιρετική αυτή θέση είναι κατώτερη από τον ανθρώπινο νου; Προς τι λοιπόν να διδάσκεται η ασέβεια περί κατωτερότητας της Θείας Χάριτος η οποία νοθεύει αγνωμόνως την Πατερική μας Παράδοση;
No comments:
Post a Comment