ΑΙΤΙΑ ΚΑΚΟΔΟΞΙΑΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΑΓΡΑΜΜΑΤΩΣΥΝΗ
(Αναφορικά με την κακοδοξία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, για το θέμα των εκτρώσεων)
Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
=====
Ρώτησα πολές φορές, συζητώντας για το θέμα της κακοδοξίας του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού το εξής: «Αν συζητούσατε το θέμα των αμβλώσεων, με τους ολιγογράμματους παππούδες και γιαγιάδες σας, θα σας απαντούσαν με τέτοιες κακόδοξες παρερμηνείες;» Κανείς δεν μου απάντησε καταφατικά, στο ερώτημά μου τούτο. Ο ισχυρισμός ότι ο ήταν ολιγογράμματος, είναι υπεκφυγή για να δικαιολογηθούν τα αδικαιολόγητα.
Ο Γέροντας Εφραίμ ο Κατουνακιώτης, έλεγε «ο άνθρωπος όσο σοφός και να είναι, να συμβουλεύεται και λιγάκι. Δεν είμαστε εμείς θεοδίδακτοι». Και ερωτούσε διδάσκοντας ο ταπεινός Γέροντας «μπορείς να πάρεις πληροφορίαν από τον Θεο; Α, να ρωτήσουμε και κάναν άλλονε. Να ρωτήσουμε, να συμβουλευτούμε. Ε, δεν έχεις κανέναν καλύτερό σου;» Ο Άγιος Βασίλειος λέγει «δυσθήρατος εστίν ο της αληθείας λόγος».
Δεν ισχυροποιεί φυσικά τη θέση του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, αυτό που έχει αναρτηθεί σε βίντεο στο διαδύκτιο και τιτλοφορείται «Ι.Μ.Μ. Βατοπαιδίου - Γέρων Ιωσήφ και προβλήθηκε στην εκπομπή ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ του Καναλιού 4Ε» και λέγει ότι «ο ίδιος ο Θεός Λόγος μας έβαλεν μέσα εις τον δρόμον της Πατερικής ορολογίας. Δεν αρνούμαι τίποτα, μας έδωσεν την ικανότηταν να γράψωμεν με λεπτομέρειαν όλην την Πατερικήν ορολογίαν… ».
Η αναφορά του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, στο ηχητικό ντοκουμέντο «Κοίταξε, εάν είναι έμψυχα, εδώ υπάρχει μια διαφορά, άλλο είναι το ζων και άλλο είναι το έμψυχο. Εδώ η Εκκλησία δεν έχει μιλήσει, αλλά κρατάει την παράδοσιν της Παλαιάς Διαθήκης», σε συνάρτηση με τον ισχυρισμό του ότι «ο ίδιος ο Θεός Λόγος μας έβαλεν μέσα εις τον δρόμον της Πατερικής ορολογίας. Δεν αρνούμαι τίποτα, μας έδωσεν την ικανότηταν να γράψωμεν με λεπτομέρειαν όλην την Πατερικήν ορολογίαν… », μας οδηγεί στο συμπέρασμα, ότι ίσως πρέπει να μην εκζητούμε την αιτία της κακοδοξίας στο ολιγογράμματο.
H Εκκλησία μας φυσικά έχει πάρει θέση στο θέμα των αμβλώσεων. Ο ισχυρισμός του ότι «ο ίδιος ο Θεός Λόγος μας έβαλεν μέσα εις τον δρόμον της Πατερικής ορολογίας. Δεν αρνούμαι τίποτα, μας έδωσεν την ικανότηταν να γράψωμεν με λεπτομέρειαν όλην την Πατερικήν ορολογίαν…» πως μπορεί να ερμηνευτεί; Φυσικά η ιδιοτέλεια ποικιλοτρόπως μπορεί να ερμηνεύσει τα λόγια τούτα.
«Εκμεμορφωμένου και ανεξεικονίστου παρ’ ημίν ουκ έστιν» Άγιος Βασίλειος.
«Ομοϋπόστατα εισίν, ότε δύο φύσεις εν μια υποστάσει ενωθώσι και μίαν σχώσιν υπόστασιν σύνθετον και εν πρόσωπον, ως ψυχή και σώμα.» Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός ‘’Κεφάλαια φιλοσοφικά’’.
«Άμα το σώμα και η ψυχή» Άγιος Γρηγόριος Νύσσης.
O Άγιος Γρηγόριος Νύσσης στο σύγγραμμά του «Εξήγησις του Άσματος των Ασμάτων», Λόγος Ζ΄. Σαφώς δεν προηγείται το σώμα της ψυχής, αλλ’ η ψυχή γίνεται «ομοχρόνως» με το σώμα.
"Ούτε γαρ σώμα προ της ψυχής αφίστατο, ούτε ψυχή προ του σώματος» αναφέρει ο Άγιος Αναστάσιος ο Σιναΐτης, P.G. 89,724.
«Την ψυχήν ούτε γαρ προυφίσταται του σώματος, ούτε μεθυφίσταται. Αλλ’ άμα τη τούτου γενέσει κτίζεται και αυτή» Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης (Κλίμαξ, Λόγος Κστ΄).
«Η μέντοι ψυχή συνέχουσα το σώμα, ω και συνεκτίσθη, πανταχού του σώματος εστίν…» Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς στα Εκατόν Πεντήκοντα Κεφάλαια (Συγγράμματα Τόμος Ε΄)
Ούτε πάλι η πολλή μόρφωση από μόνη της αποτελεί αιτία κακοδοξίας στο θέμα τούτο. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του ετερόδοξου καθηγητή του Τμήματος Φιλοσοφίας, του Rice University Herman T. Engelhardt, που για το εν λόγω θέμα, στο άρθρο του με τίτλο «Οι εκτρώσεις και οι πόλεμοι των πολιτισμών» (Μετάφρ. π. Γεωργίου Κανάκη), αναφέρει πως «Αυτό που είναι σημαντικό για τους Χριστιανούς είναι ότι μία διάκριση μεταξύ διαμορφομένων και ασχηματίστων εμβρύων, εμψυχωμένων και μη εμψυχωμένων εμβρύων, απορρίπτεται διαρρήδην ως μη έχουσα θεολογική σημασία για τους Ορθοδόξους Χριστιανούς» και ότι «Οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί βιώνουν μια αδιάσπαστη εκτίμηση του πώς να εκτιμούν την ανθρώπινη ζωή από τη σύλληψή της, και να αναγνωρίζουν ότι η αφαίρεση αυτής της ζωής απαγορεύεται». Ο σχολιασμός είναι περιττός.
No comments:
Post a Comment