Saturday, April 6, 2013

ΓΙΑΤΙ ΠΗΓΕ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ;




ΓΙΑΤΙ ΠΗΓΕ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ;

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
================

Γράφει ο γνωστός έγκυρος αναλυτής και έμπειρος στο εκκλησιαστικό ρεπορτάζ κ. Γ. Παπαθανασόπουλος, για το ταξίδι του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου στο Φανάρι:

“Ποιος ο πραγματικός λόγος πραγματοποίησης ενός κουραστικού ταξιδιού στην Κωνσταντινούπολη; 
            
Το Πατριαρχείο της Μόσχας από καιρό κάνει μια επίθεση αγάπης προς την Εκκλησία της Ελλάδος, όπως και προς όλα τα Ορθόδοξα Πατριαρχεία και τις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες. Η στρατηγική του είναι να ασκεί επιρροή στις αποφάσεις και στις ενέργειές τους. Στη στρατηγική αυτή εντάσσεται το ότι ο Πατριάρχης Κύριλλος, με τον ένα ή τον άλλο  τρόπο έχει συναντήσει τους περισσότερους άλλους Πατριάρχες και Αρχιεπισκόπους και έχει προσεγγίσει και τον Πατριάρχη της Ρουμανίας, με την Εκκλησία της οποίας υπάρχει σοβαρή διένεξη, λόγω της Μολδαβίας. Για να αναπτύξει τις σχέσεις της αυτές η Μόσχα χρησιμοποιεί την οικονομική της ισχύ και την υποστήριξη που έχει από το Κρεμλίνο. Οικονομική υποστήριξη δέχθηκε και η Ελλαδική Εκκλησία, όταν πέρυσι ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος και αντιπροσωπεία της Ιεράς Συνόδου επισκέφθηκαν τη Ρωσία.
            
Με την προσεχή επίσκεψη του ο Πατριάρχης Κύριλλος ασφαλώς επιθυμεί να ενισχύσει τις καλές σχέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δύο Εκκλησιών. Από την πλευρά της Εκκλησίας της Ελλάδος γίνεται μια ακροβασία στις σχέσεις της με τη Μόσχα. Επιδιώκει να τις διατηρεί θερμές, γιατί έχει οικονομικά και άλλα οφέλη από αυτές, και παράλληλα επιθυμεί να αποτρέψει ενδεχόμενο πρόβλημα στις σχέσεις της με το Φανάρι. 

Η Μόσχα ζήτησε να έρθει στην Ελλάδα με εντυπωσιακό αριθμό μελών στην αντιπροσωπεία της και να επισκεφθεί συμβολικά και πέραν των Αθηνών ιστορικούς και εκκλησιαστικούς χώρους της χώρας, όπως το Άγιον Όρος και την Κέρκυρα. 

Επίσης αναμένεται ο κ. Κύριλλος να ζητήσει ο ιερός ναός της Αγίας Τριάδος (οδού Φιλελλήνων), που στα δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος αναγράφεται ως ο ναός της "Ρωσικής παροικίας", να εξυπηρετείται πλέον από ιερέα του Πατριαρχείου της Μόσχας, καθώς και άλλες εξυπηρετήσεις για τους διαμένοντες στην Ελλάδα Ρώσους, Ουκρανούς και άλλους που πνευματικά ανήκαν στη Ρωσική Εκκλησία. 

Στις συζητήσεις που θα γίνουν ο Πατριάρχης της Μόσχας δεν αποκλείεται να θέσει και ζητήματα, όπως της προετοιμασίας της Πανορθοδόξου Συνόδου, της παρουσίας της Ορθοδοξίας στο Παγκόσμιο Συμβούλιο των Εκκλησιών και της εξέλιξης του θεολογικού διαλόγου με τους Ρωμαιοκαθολικούς. Σ' αυτά είναι βέβαιο ότι η Εκκλησία της Ελλάδος δεν θα θελήσει να πάρει θέση διαφορετική από αυτή που ακολουθεί το Φανάρι. Βέβαιη πάντως πρέπει να θεωρείται η συνεργασία των δύο Εκκλησιών στα θέματα της Βιοηθικής και του θρησκευτικού τουρισμού, κάτι που θα είναι προς όφελος και της ελληνικής οικονομίας. Η Εκκλησία της Ελλάδος τα τελευταία χρόνια έχει βρει την ησυχία της, με τη γραμμή που ακολουθεί "το Φανάρι αποφασίζει κι εμείς ακολουθούμε". Όμως τώρα με τις ενέργειές της η Μόσχα μπορεί να προκαλέσει αναταραχή στη σχέση με το Φανάρι και αυτό καθόλου δεν το επιθυμεί ο κ. Ιερώνυμος.”

Μετά την εξαιρετικά προσβλητική συμπεριφορά του Ιησουίτη Πάπα Φραγκίσκου κατά την ενθρόνισή του έναντι όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών, γίνεται φανερόν ότι το πεδίον του ανταγωνισμού των Πατριαρχείων Κωνσταντινουπόλεως και Ρωσίας μετατίθεται στις Διορθόδοξες σχέσεις και μάλιστα στην προοπτική της σύγκλησης ή μη - και με ποιες προυποθέσεις και με ποια ατζέντα - Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας.

Το Πατριαρχείο Μόσχας άρχισε από καιρό - και θα εντείνει στο έπακρον στο μέλλον - τις προσπάθειες αναβάθμισης του ρόλου και του κύρους του μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών. 

Αιχμή του δόρατός του η οικονομική του ευμάρεια και η αμέριστη υποστήριξη που του παρέχει το Ρωσικό Κράτος με το οποίο το Πατριαρχείο Μόσχας συνεργάζεται εν απολύτω αγαστή συμπνοία. 

Επομένως με δεδομένη τη μεγάλη οικονομική κρίση που πλήττει όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες, πλην της Μόσχας, αλλά και τους εθνικούς κινδύνους που αντιμετωπίζουν, ο ρόλος και η δύναμη της Εκκλησίας της Ρωσίας αναβαθμίζεται εκ των πραγμάτων. 

Είναι σκόπιμο, χρήσιμο, έξυπνο και αναγκαίο να το έχουν υπόψη τους αυτό όσοι άκριτα σπεύδουν για την σύγκληση της Αγίας και Μεγάλης  Συνόδου.
          

No comments:

Post a Comment