ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΡΑΣΟΥ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
==========
Οι πληροφορίες του καλού ιστολογίου “Χριστιανική Βιβλιογραφία” ότι μεθοδεύεται σταδιακά κατάργηση του ράσου δεν πρέπει να εκπλήσσουν κανένα.
Οι νεωτεριστές κληρικοί και θεολόγοι μισούν θανάσιμα το ράσο. Ορισμένοι από αυτούς ανατρέχουν στην εκκλησιαστική ιστορία για να δικαιώσουν τη ρασομαχία τους. “Κατάλοιπο της Τουρκοκρατίας” μας βεβαιώνουν με πηγη τον ευσεβοποθισμό τους και όχι την ιστορική έρευνα. Αλλοι ζητούν την κατάργηση του ράσου για να μπορέι να ανταποκριθεί ο ιερέας στις “ανάγκες” της σύγχρονης εποχής. Κάποιοι άλλοι μιλούν για την ανάγκη αποστασιοποίησης από την ενδυμασία παρωχημένων εποχών. Και οι πιο ειλικρινείς εξ αυτών ομολογούν ότι θα προτιμούσαν τους ορθόδοξους κληρικούς έτσι όπως τους οραματίστηκε η ειδεχθούς μνήμης μορφή του Μελέτιου Μεταξάκη.
Οι νεωτεριστές ας λέγουν ότι θέλουν. Ο Ορθόδοξος λαός μας τιμά το ράσο. Τους κληρικούς μας που έχουν παραδοσιακή εμφάνιση του έχει σε ιδιαίτερη υπόληψη. Υποσυνείδητα τους ταυτίζει με τις μορφές των Αγίων που βλέπει στις τοιχογραφίες των εκκλησιών και στις εικόνες που προσκυνά.
Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΑΘΗΝΑΓΟΡΑΣ
__________
Κανείς δεν μπορεί να με κατηγορήσει ως φίλο του αρχιοικουμενιστή Πατριάρχη Αθηναγόρα. Είπα και έγραψα κατ’ επανάληψη, από διάφορα έντυπα και ιστοσελίδες, ότι η ορθόδοξη συνείδηση δεν θα αναπαυθεί πριν τα ονόματα του Αθηναγόρα και του Μεταξάκη και των ομοφρόνων τους προστεθούν στα αναθέματα του Συνοδικού της Κυριακής της Ορθοδοξίας.
Παρόλα αυτά οφείλω να ομολογήσω ότι ο Πατριάρχης Αθηναγόρας ασκούσε ένα υποβλητικό σεβασμό εξαιτίας της παραδοσιακής του εμφάνισης, σε αντίθεση με άλλους Οικουμενιστές όπως λ.χ. τον Αθηναγόρα Κοκκινάκη Αρχιεπίσκοπο Θυατείρων και Μεγάλης Βρεττανίας, οι οποίοι σε προκαλούσαν περισσότερο με την αντιπαραδοσιακή τους εμφάνιση παρά με τις κακόδοξες και βλάσφημες δοξασίες τους.
Ο π. ΠΑΙΣΙΟΣ
________
Είναι σε όλους γνωστή η ιστορία κληρικού της διασποράς που εμφανίστηκε χωρίς ράσα στον π. Παίσιο και τον ρώτησε αν είναι ορθό να κυκλοφορούν οι κληρικοί χωρίς ράσα. - Ελα αύριο, του απάντησε ο Αγιος Γέροντας για να συζητήσουμε το θέμα. Και όταν την επομένη ξαναπήγε ο νεωτεριστής κληρικός βρήκε τον κορμό ενός δέντρου ξεφλουδισμένο. - Πώς σου φαίνεται αυτό το δέντρο; τον ρώτησε ο π. Παίσιος. - Δεν είναι ωραίο έτσι, του απάντησε ο νεωτεριστής κληρικός. - Ούτε και εσύ είσαι ωραίος χωρίς τα ράσα σου του απάντησε ο π. Παίσιος.
Ο π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ
_________
Κάποιος άλλος νεωτεριστής κληρικός - φρεσκοκουρεμένος και φρεσκοξυρισμένος - είχε τη φαεινή ιδέα να επισκεφθεί τον π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο για τον ρωτήσει για τα γένεια και τα ράσα των κληρικών. Και πήρε την κατάλληλη απάντηση. Αντί άλλης επιχειρηματολογίας ο Αγιος Γέροντας τον ρώτησε: - Πάτερ μου έχετε δει τον εαυτό σας στον καθρέφτη; Σαν καραγκιόζης είστε. Δεν μιλώ για ομορφιά, πάτερ μου. Μιλώ για ιεροπρέπεια, του εξήγησε. Τι να πει ο “δικός” σας;
Ο π. ΣΑΡΑΝΤΗΣ
________
Οι αναγνώστες του ιστολογίου θα πρόσεξαν ότι τρέφω ιδιαίτερη εκτίμηση στον παντελώς αγνωστόν μου π. Σαράντη Σαράντο. Υπάρχουν πολλοί λόγοι που με οδηγούν να σέβομαι τον αξιόλογο αυτό κληρικό. Καταρχήν η δύναμη της θεολογικής του σκέψης, η σύνεση, ο ηρωισμός και η συνέπεια των αγώνων του. Αλλά η πραγματική συμπάθεια προς το πρόσωπό του σεβαστού Γέροντα μου γεννήθηκε όταν πριν δεκαετίες ο αλήστου μνήμης Μητροπολίτης Κορινθίας Παντελεήμων, που επεσώρευσε πλείστα όσα δεινά στην Εκκλησία, είχε προτείνει την κατάργηση του ράσου για τους έγγαμους κληρικούς. Και τότε ο π. Σαράντης με ένα εξαιρετικά συγκινητικό άρθρο του, με πολύ θεολογικό βάθος, δημοσίευσε σχετική απάντηση στον “Ορθόδοξο Τύπο”, που έκανε ιδιαίτερη αίσθηση σε όλους. Πέρασαν δεκαετίες έκτοτε και ακόμη ενθυμούμαι πόσο με συγκίνησε εκείνο το άρθρο.
ΔΕΝ ΕΚΦΡΑΖΟΥΝ ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ ΜΑΣ
__________________
Αυτά τα αιτήματα για κατάργηση του ράσου και άλλους νεωτερισμούς αποπροσανατολίζουν συστηματικά τους ποιμένες και τους ποιμαινόμενους.
Πώς θα μιλήσει η Εκκλησία στον Κόσμο; Να μεταγλωττιστούν τα ιερά κείμενα, απαντούν οι Νεοβαρλααμίτες.
Πώς θα πλησιάσουν οι ιερείς τους νέους ανθρώπους; Να ξυριστούν και να βγάλουν τα ράσα, απαντούν οι νεωτεριστές.
Μερικές φορές διερωτώμαι. Το κάνουν από καλοπροαίρετη αφέλεια; Από εκπροτεσταντισμένο ήθος; Από το πνεύμα εκκοσμίκευσης που τους διακατέχει; Από μικρόνοια;
Ειλικρινά δεν ξέρω. Υπάρχει όμως κάτι άλλο που γνωρίζω πολύ καλά όπως το γνωρίζει όλος ο κόσμος. Οτι ακόμη και οι πιο κοσμικοί άνθρωποι προσεγγίζουν με δέος ένα κληρικό με παραδοσιακή εμφάνιση, ενώ δεν τρέφουν τον ίδιο σεβασμό προς ένα νεωτεριστή κληρικό.
Παραθέτουμε στη συνέχεια το άρθρο που μας έδωσε την αφορμή για την σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.
*****
ΝΕΑ ΠΡΟΖΥΜΙΑ: «ΕΠΙΤΕΘΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ»
Του ιστολογίου “Χριστιανική Βιβλιογραφία”
============
Κάθε μέρα οἱ προκλήσεις πέφτουν βροχή. Νέο δημοσίευμα σχετικὸ μὲ τὴν ἱερατικὴ ἀνδυμασία, τὸ ράσο (βλ. κατωτέρω). Ἡ «ΧΡ. ΒΙΒΛΙΟΓΡ.» εἶχε γράψει πρὸ ὀλίγων ἡμερῶν ὅτι θὰ ἐπανέλθει στὸ θέμα τοῦ «ράσου» ἐξ ἀφορμῆς σχετικῆς ἀνακοινώσεως («τὰ προζύμια») τῆς Ἱ. Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν. Εἶναι εἰς θέσιν νὰ γνωρίζει ὅτι τὸ κατωτέρω δημοσίευμα εἶναι παραπειστικό. Στοχεύει στὸ νὰ ἀσκηθοῦν πιέσεις πρὸς τὴν πλευρὰ τῆς λίγο-λίγο καταργήσεως τῆς ἱερατικῆς ἐνδυμασίας, διὰ τῆς πλαγίας ὁδοῦ τῶν μὴ μισθοδοτουμένων νέων κληρικῶν. Αὐτὸ πάντως τὸ «λίγο-λίγο» εἶναι πιὰ ὁλοφάνερο ὅτι ροκανίζει τὰ πάντα ἐν Ἑλλάδι. Καὶ ὑπάρχουν ἐνδείξεις πὼς ἄνθρωποι «τῆς Ἐκκλησίας» εἶναι πρόθυμοι νὰ συμμαχήσουν μὲ αὐτὸ τὸ ροκάνισμα.
. Γενικότερα, τὸ θέμα τῆς ἱερατικῆς ἐνδυμασίας θὰ προσφερθεῖ τὸ ἑπόμενο διάστημα ὡς εὐκαιρία γιὰ παραγωγὴ ἐντυπώσεων καὶ πρόκληση ἐνδοεκκλησιαστικῶν ἐρίδων, ὥστε μερίδα τῶν πολιτῶν νὰ ἑστιάσει ἐκεῖ τὴν προσοχή του. Στὸ θέμα τῆς ἱερατικῆς ἀμφιέσεως συμπυκνώνεται ὁ Νεοαυταρχισμὸς τῶν Ἐργολάβων: ὅλοι πρέπει νὰ φορέσουν τὸ ἴδιο Κουστουμάκι, τὴν ἴδια Καρτούλα, τὶς ἴδιες Συνήθειες. Μέχρι νὰ φορέσουμε καὶ τὰ ἴδια Μυαλά!
. Πρὸς τὸ παρόν ἡ «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ» δύο μόνον περιορίζεται νὰ σημειώσει χωρὶς ἴχνος πάθους (ἀλλὰ μὲ καϋμὸ) πρὸς τοὺς ἐπαΐοντες καὶ ἀκαδημαϊκούς, ποὺ μὲ ἐκπληκτικὴ ἐπιπολαιότητα - ἂν ὄχι μὲ αὐταρχικὴ μονολιθικότητα - διατυπώνουν προχειρολογήματα πρὸς εὔκολη κατανάλωση:
Ἄραγε στοὺς Μετανάστες ἡ πολυπολιτισμικὴ «ἀνοιχτότητα» θὰ ἐπιβάλει στανικὰ «μονοφόρι κουστούμι»;
Καὶ δεύτερον: Μήπως τὸ τουρκικὸ καθεστώς, τὸ ὁποῖο ἀπαγορεύει διὰ νόμου τὴν ἱερατικὴ ἀμφίεση, ἀποτελεῖ ΙΔΑΝΙΚΟ γιὰ τοὺς ἀκαδημαϊκούς καὶ ἐπαΐοντες;
ΠΗΓΗ:
Χριστιανική Βιβλιογραφία
No comments:
Post a Comment