Wednesday, May 4, 2011

ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ



ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
============

Μια νέα εύστοχη παρέμβαση από την ΠΕΘ (Πανελλήνια Ενωση Θεολόγων) και ένα μαχητικό άρθρο του κ. Τάτση για το μάθημα των θρησκευτικών δίνουν το στίγμα της συνάντησης των θεολόγων με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο στην Πεντέλη. Τέλος μια πολύ σαφής και γενναία τοποθέτηση του Μητροπολίτη Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομου δείχνουν ότι σχεδόν όλοι από τον εκκλησιαστικό χώρο και τον θεολογικό κόσμο ζητούν από τους άθεους κυβερνώντες να διατηρήσουν υποχρεωτικό το μάθημα των θρησκευτικών σε όλες τις τάξεις.

ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΣΤΟΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
________

Και ενώ είναι φανερόν ότι επετεύχθη ομοφωνία στον υποχρεωτικό χαρακτήρα του μαθήματος, στο θέμα του ορθόδοξου χαρακτήρα των θρησκευτικών υπήρξαν διαφωνίες, οι οποίες ίσως αποβούν καθοριστικές για τις εξελίξεις, όπως πολύ εύστοχα επισημαίνει η ανακοίνωση της ΠΕΘ.

Ο συνωμοτικός χειρισμός του θέματος από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο έφερε τους "Καιροσκόπους" και τον Γιαγκάτζογλου ένα βήμα πιο κοντά στην ολοκλήρωση των σχεδίων τους. Με αφορμή τη διαφοροποίηση των "Καιροσκόπων" ο Αρχιεπίσκοπος είπε ότι θα προωθήσει μόνον τα θέματα που υπάρχει ομοφωνία και έτσι άφησε ορθάνοιχτο το πεδίο της επιβολής της απορθοδοξοποίησης του μαθήματος των θρησκευτικών.

Το ρεπορτάζ του κ. Παπαχρήστου άλλωστε καθιστά σαφέστατο ποιες είναι οι προτεραιότητες του Αρχιεπισκόπου.

Τόσον η ευέλικτη τοποθέτηση του Αγίου Μεσσηνίας, όσον και το άρθρο του κ. Τάτση, αλλά προπαντός η ανακοίνωση της ΠΕΘ, δείχνουν ότι η αλλαγή του ονόματος του μαθήματος προιδεάζει ότι η κυβέρνηση - σε συνεργασία με τους γνωστούς συνωμότες - επιζητούν να αλλοτριώσουν το χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών, όπως δήλωσε - χωρίς περιστροφές - η Υπουργός Παιδείας στην ομιλία της στο London School of Economics.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ;
____________

Οπως πολύ ορθά επισημαίνει ο Σεβασμιότατος η ευθύνη μας είναι να καταστήσουμε σαφείς τους στόχους μας και να τους θέσουμε υπόψιν των κυβερνώντων δυναμικά και με σαφήνεια. Η Εκκλησία δεν μπορεί να διαφοροποιήσει τη διδασκαλία Της. Από εκεί και πέρα αυτοί κρατούν την εξουσία και θα διαμορφώσουν τα πράγματα ανάλογα.

ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΣΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
___________

Αν όμως οι κυβερνώντες υπερβούν τα όρια των συνταγματικών ρυθμίσεων πρέπει να λάβουν αμέσως τη δέουσα απάντηση. Γι’ αυτό υπάρχουν τα δικαστήρια. Για να ακυρώνουν τους αντισυνταγματικούς νόμους. Υπάρχει κανείς λόγος να νομίζουν οι άθεοι ότι είναι υπεράνω του συντάγματος και ότι η Εκκλησία και οι Ενώσεις των θεολόγων θα τους αφήσουν ανενόχλητους να επιβάλουν ετσιθελικά τις όποιες αντισυνταγματικές ρυθμίσεις τους;

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΕ ΣΥΝΟΔΙΚΟΥΣ ΘΑ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙ ΥΠΟΜΝΗΜΑ
_____________

Αναμένουμε, λοιπόν, με πολλή ενδιαφέρον τη συνάντηση του Αρχιεπισκόπου με τον πρωθυπουργό και καταγράφουμε τη μεγάλη χαρά μας διότι ο Μακαριότατος θα συνοδεύεται από συνοδικούς Μητροπολίτες, κατά τη συνάντησή του με τον κ. Παπανδρέου, κατά την οποία θα επιδοθεί σχετικό υπόμνημα με τις θέσεις της Εκκλησίας.

Πολύ ορθά πράττει ο Μακαριότατος να μην θέλει να πάει να δει μόνος του τον πρωθυπουργό και πολύ ορθά πράττει να θέλει να επιδώσει γραπτώς και κωδικοποιημένες τις θέσεις της Εκκλησίας.
Προσευχόμαστε και αναμένουμε τη βοήθεια του Αγίου Θεού για την ευόδωση των προσπαθειών.

Παραθέτουμε στη συνέχεια αποσπάσματα από ειδήσεις, δηλώσεις, ανακοινώσεις, άρθρα και σχόλια που μας έδωσαν την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.

*****

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΑΙΤΗΜΑ ΓΙΑ ΔΙΩΡΟ, ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ, ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Του κ. Ιωάννη Τάτση
=========
Εκπρόσωποι των Θεολογικών Σχολών αλλά και των Eνώσεων Θεολόγων συγκεντρώθηκαν στην Ιερά Μονή Πεντέλης και έδωσαν μία ηχηρή απάντηση στα υπουργικά σχέδια υποβάθμισης του θρησκευτικού μαθήματος στο Νέο Λύκειο. Όλοι συμφώνησαν στην διατήρηση υποχρεωτικού μαθήματος Θρησκευτικών σε όλες τις τάξεις του Λυκείου που θα διδάσκεται για δύο ώρες σε κάθε τάξη. Οι Θεολόγοι που συμμετείχαν στη συνάντηση διατράνωσαν την ξεκάθαρη βούλησή τους όχι μόνο υπέρ του υποχρεωτικού μαθήματος των Θρησκευτικών αλλά και του ορθόδοξου χριστιανικού χαρακτήρα του. Παραφωνίες που ακούστηκαν εντός του θεολογικού χώρου την προηγούμενη περίοδο και υπουργικά σχέδια που στοχεύουν στην μετατροπή του χαρακτήρα του μαθήματος σε θρησκειολογικό κατέπεσαν σαν χάρτινος πύργος μπροστά στα αδιάσειστα επιχειρήματα των Θεολόγων που μίλησαν στη συνάντηση και απαίτησαν υποχρεωτικό ορθόδοξο χριστιανικό μάθημα Θρησκευτικών για τους μαθητές των ελληνικών σχολείων και ασφαλώς και των Λυκείων.

Όσοι συμμετείχαν στη συνάντηση εξουσιοδότησαν τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο για να μεταφέρει στο Υπουργείο τις θέσεις των Θεολόγων και της Εκκλησίας για το μάθημα.

Το Υπουργείο βρίσκεται πλέον ενώπιον αρραγούς θεολογικού μετώπου που δεν πρόκειται να υποχωρήσει μπροστά σε σχέδια υποβάθμισης του θρησκευτικού μαθήματος. Οι ελάχιστοι δε παράγοντες του εκκλησιαστικού και θεολογικού χώρου που έμμεσα ή άμεσα δήλωναν πως είναι πρόθυμοι να δεχθούν αλλαγή του ορθόδοξου χριστιανικού χαρακτήρα του μαθήματος προκειμένου δήθεν έτσι να εξασφαλίσουν την υποχρεωτικότητά του τώρα οφείλουν να ακολουθήσουν την πλειονότητα όσων δικαίως ζητούμε και ορθόδοξο και υποχρεωτικό μάθημα και ξεκάθαρα να αντιταχθούν στα πολιτικά παιχνίδια όσων επιδιώκουν την πολύπλευρη υποβάθμιση του θρησκευτικού μαθήματος τόσο με την απορθοδοξοποίηση του όσο και με τη μείωση των ωρών διδασκαλίας του.

ΠΗΓΗ:

Θρησκευτικά

*****

Η ΠΕΘ (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΘΕΟΛΟΓΩΝ) ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΘΡΗΣΕΥΤΙΚΑ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
=========

Τα θέματα της συζητήσεως ήταν βεβαίως τα προβλήματα που δημιούργησαν για το ΜτΘ οι τελευταίες ανακοινώσεις της Υπουργού Παιδείας κ. Αννας Διαμαντοπούλου ειδικά για τη δομή του «νέου Λυκείου», και ειδικότερα για τη διδασκαλία του ΜτΘ σ' αυτό. Δηλαδή, κατά την άποψή μας, το θέμα του ωραρίου διδασκαλίας στη Β' και Γ', το θέμα της επιλογής του στην Γ', καθώς και η ονομασία του μαθήματος στη Β' και Γ', τάξη του Λυκείου. Ο Μακαριώτατος εστίασε τον προβληματισμό και το ενδιαφέρον της συνάντησης κυρίως στις ώρες διδασκαλίας και εν συνεχεία στην υποχρεωτικότητα του μαθήματος σ' όλες τις τάξεις του Λυκείου. Πάντως όλοι οι ομιλήσαντες εξέφρασαν τις ίδιες αυτές απόψεις για το ωράριο, δηλ. να διατηρηθούν οι καθ’ εβδομάδα διδακτικές ώρες του ΜτΘ, σ’ όλες τις τάξεις και τους τύπους των Λυκείων. Κάποιοι μάλιστα ( ιδιαιτέρως η κ. Λιάλιου) τόνισαν την ανάγκη κατοχυρώσεως αυτών των ωρών διδασκαλίας και στην Τεχνική-Επαγγελματική εκπαίδευση. Επίσης όλοι τόνισαν ότι πρέπει να ζητήσουμε από το Υπουργείο και να επιμείνουμε να μην είναι επιλεγόμενο το ΜτΘ σε καμμιά τάξη.

Στην τελική αποτίμηση που έκανε ο Μακαριώτατος, έμεινε στα δύο αιτήματα, που ομόφωνα όλοι οι εκπρόσωποι φάνηκε ότι αποδέχονταν. Δηλαδή στο αίτημα να μην γίνει επιλεγόμενο το μάθημά μας, αλλά να παραμείνει στα υποχρεωτικά και δεύτερο να ζητήσουμε να είναι δίωρη η εβδομαδιαία διδασκαλία του, σ’ όλες τις τάξεις, συμπληρώνοντας ότι για την Γ΄ Λυκείου άν και εκφράζουμε την ευχή και θα ζητήσουμε επισήμως να γίνει 2 ώρες, όμως θα δεχθούμε τελικώς να παραμείνει (μόνο στη Γ΄) 1 ώρα, αποδεχόμενοι τη ρύθμιση που ισχύει κατά τα τελευταία χρόνια.

Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων δεν είναι δυνατό παρά να αποδεχθεί την διατύπωση αυτή και από την ηγεσία της Εκκλησίας μας και από όλο το θεολογικό κόσμο, αφού πράγματι σ' αυτά τα σημεία υπάρχει ομοφωνία. Θεωρεί όμως ότι αδικείται το μάθημα με τη μετονομασία του στις δύο μεγάλες τάξεις του Λυκείου, κατά την εισήγηση του Υπουργείου, και για τους λόγους που έχουμε αναπτύξει στην εισήγησή μας, αλλά και διότι ενώ όλοι οι άλλοι κλάδοι διατηρούν ως όνομα του μαθήματος που διδάσκουν το όνομα (συνοπτικά και μονολεκτικά) της επιστήμης που εκφράζει τις σπουδές τους (π.χ. Ελληνικά, Φυσική, Μαθηματικά, Χημεία, Πληροφορική), εμείς θα ονομάζουμε το μάθημά μας με νέο τίτλο ενός κεφαλαίου των γνώσεων που τούτο περιλαμβάνει. Και θα έχουμε επικρεμάμενο τον κίνδυνο να υποχρεωθούμε να περιορίσουμε το μάθημά μας μόνο σ' αυτό. Με όλους τους κινδύνους που το ενδεχόμενο αυτό κρύβει. Δυστυχώς δεν υπήρξε ομοφωνία σ' αυτό. Και εμείς δεχόμαστε τα ομοφώνως αποφασισθέντα. Τονίζουμε ότι η ευθύνη για ό,τι θα χαθεί ίσως στο μέλλον, δεν είναι δική μας. Ο Σύνδεσμος Θεολόγων Μακεδονίας - Θράκης (Καθηγητής κ. Ηρ. Ρεράκης) και η Π.Ε.Θ. (κ. Ηλ. Φραγκόπουλος) ζήτησαν να διατυπωθεί η αντίθεσή μας στο νέο τίτλο του ΜτΘ. που προτάθηκε από το Υπουργείο.

*****

ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΤΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ - ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ

Του Νίκου Παπαχρήστου
=========

Όλα τα θέματα που απασχολούν την Εκκλησία αναμένεται να τεθούν στην συνάντηση που θα έχουν, εκτός απροόπτου, την Παρασκευή, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος και αντιπροσωπεία της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου με τον Πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου. Σύμφωνα με πληροφορίες στο επίκεντρο της συνάντησης θα τεθούν, μεταξύ άλλων, η αποδέσμευση και αξιοποίηση της εναπομείνασας Εκκλησιαστικής περιουσίας, το ζήτημα των διαθεσίμων της Εκκλησίας αλλά και ευρύτερου ενδιαφέροντος θέματα όπως η αναβάθμιση της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης, η αποτροπή υποβάθμισης του μαθήματος των θρησκευτικών καθώς και η αποτελεσματικότερη συνεργασία Εκκλησίας-Πολιτείας προς όφελος της Κοινωνίας σε αυτή την περίοδο που δοκιμάζεται από την πολυδιάστατη κρίση.

«Ως πολίτες που ζούμε στην πόλη, οι άνθρωποι της Εκκλησίας, δεν γίνεται να μην έχουμε λόγο. Αλλά πρέπει να μην είμαστε ουτοπιστές. Πρέπει να ξέρουμε τι σκέπτονται και οι απέναντι» είπε με νόημα ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος απευθυνόμενος, το περασμένο Σάββατο, σε καθηγητές των Θεολογικών Σχολών Αθηνών και Θεσσαλονίκης και σε εκπροσώπους θεολογικών Ενώσεων και Συνδέσμων απ' όλη την Ελλάδα στο πλαίσιο διαβούλευσης για το μάθημα των θρησκευτικών.

Όπως είπε ο κ. Ιερώνυμος η αντιμετώπιση και διαχείριση κάθε προβλήματος «θέλει σύνεση και νηφαλιότητα».

«Είμαστε έτοιμοι να τα δώσουμε όλα για την στήριξη του λαού αλλά τα παθήματα έγιναν μαθήματα. Το 96% της περιουσίας μας εληστεύθη και μας απέμεινε το 4%. Θα θέσουμε τους όρους μας. Δεν πάμε για προσωπικά θέματα. Πάμε να μεταφέρουμε την αγωνία μας και να συνεννοηθούμε» είπε ο Αρχιεπίσκοπος ενημερώνοντας για την επικείμενη συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο Αρχιεπίσκοπος θα ζητήσει για άλλη μια φορά τον σεβασμό του Κράτους προς τις αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις που διατάζουν την αποδέσμευση των μέχρι σήμερα ρυμοτομικώς δεσμευμένων ακινήτων της Εκκλησίας. Εκκλησιαστικές πηγές αναφέρουν ότι ο κ. Ιερώνυμος, όπως και στο πρόσφατο παρελθόν, θα προτείνει την αξιοποίηση αυτών των ακινήτων προς όφελος του λαού, στο πλαίσιο μιας συγκεκριμένης και με σαφή χρονικό ορίζοντα συνεργασίας με την Πολιτεία.

Το μεγαλύτερο «αγκάθι» στην επικείμενη συνάντησή του Αρχιεπισκόπου και της αντιπροσωπείας της ΔΙΣ με τον Πρωθυπουργό φαίνεται να είναι το ζήτημα των χρηματικών διαθεσίμων των εκκλησιαστικών ΝΠΔΔ (Εκκλησίας της Ελλάδος, Μητροπόλεων, Ι. Ναών) και της απόφασης της Τράπεζας της Ελλάδος όπως τα διαθέσιμα των ΝΠΔΔ μεταφερθούν σε ειδικό λογαριασμό της.

Σύμφωνα με πληροφορίες οι θέσεις τις Εκκλησίας για το ζήτημα αυτό αλλά και για τα υπόλοιπα θα αναπτυχθούν σε υπόμνημα που θα παραδώσουν στον Πρωθυπουργό, ο Αρχιεπίσκοπος και η αντιπροσωπεία της ΔΙΣ.

ΠΗΓΗ:

Πυλώνας Εκκλησιαστικών Ειδήσεων ΑΜΗΝ,

skai/

*****

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ: “Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΡΡΙΨΕΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΔΙΔΑΣΚΕΙ”

Του κ. Αιμίλιου Πολυγένη
============

Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, απαντώντας στη δήλωση της κ. Ρεπούση, σε τι χρησιμεύει το μάθημα των Θρησκευτικών στο Λύκειο, τόνισε: «Εμείς στην Ιερά Σύνοδο εκφράσαμε, ότι η αναγκαιότητα του μαθήματος των θρησκευτικών είναι αυτή η οποία επιβάλλει την υποχρεωτικότητα του μαθήματος»

«Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι ένα στοιχείο παροχής, μιας ολοκληρωμένης Παιδείας διαμόρφωσης μιας προσωπικότητας. Τα Θρησκευτικά δεν είναι μόνο στο γνωστικό επίπεδο που συμβάλουν, συμβάλουν και στο να διαμορφώσουν ένα πρότυπο ανθρώπου, ένα πρότυπο ζωής στα παιδιά τα οποία το διδάσκονται», πρόσθεσε ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος.

Αναφερόμενος στο χαρακτήρα του μαθήματος ο κ. Χρυσόστομος, επεσήμανε ότι «ο χαρακτήρας του μαθήματος προσδιορίζεται, περιγράφεται από το αναλυτικό πρόγραμμα ενός μαθήματος. Αυτή την στιγμή δεν γίνεται συζήτηση γι’ αυτό το θέμα, το Υπουργείο δεν ζητάει να πει ποια είναι η γνώμη της Εκκλησίας, στη διαμόρφωση ενός αναλυτικού προγράμματος για να καθοριστεί ο χαρακτήρας του μαθήματος».

Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας απαντώντας στην ερώτηση, όσον αφορά τη σχέση Ορθοδοξίας και Ελληνισμού, μεταξύ άλλων τόνισε: «Ιστορικά δεν αμφισβητείτε τίποτα από αυτή τη σχέση, αλλά ρωτώ…Το σχολείο μένει σ’ αυτό το επίπεδο; Το σχολείο είναι αυτό που θα διαμορφώσει Έλληνα και Ορθόδοξο ή θέλει να φτιάξει ανθρώπινη προσωπικότητα;».

«Το ζητούμενο είναι εάν πιστεύουμε και η Εκκλησία πιστεύει, ότι αυτό που η ίδια διδάσκει και που είναι η Ορθόδοξη πίστη, είναι το κατεξοχήν και απόλυτο πρότυπο ολοκληρωμένου ανθρώπου», επεσήμανε ο κ. Χρυσόστομος.

Κλείνοντας, τόνισε: «Εάν το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί, ότι η Ορθόδοξη πίστη δεν είναι αυτό, ας κάνει τις δικές του κινήσεις και αποφάσεις. Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν μπορεί να απορρίψει, ούτε την πίστη της, ούτε αυτό το οποίο διδάσκει…»


ΠΗΓΗ:

Εκκλησιαστικό Πρακτορείο Ειδήσεων “Ρομφαία”

No comments:

Post a Comment