Wednesday, December 31, 2014

ΙΔΟΥ ΤΙ ΛΕΓΕΙ Ο Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΣΤΟΥΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΑΝΤΙ-ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ


ΙΔΟΥ ΤΙ ΛΕΓΕΙ Ο Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΣΤΟΥΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΑΝΤΙ-ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Από τον διάλογο του Μεγάλου Βασιλείου με τον έπαρχο Μόδεστο αντιπρόσωπο του αιρετικού αυτοκράτορα του Βυζαντίου Ουάλεντα -που παραθέσαμε σε πρόσφατη ανάρτηση- παραλείψαμε, επί σκοπού, το ακόλουθο επιλογικό απόσπασμα, για να το αναπτύξουμε πιο διεξοδικά. 
Λέγει ο Μέγας Βασίλειος:
“Εμείς σε όλα τα άλλα ζητήματα είμαστε επιεικείς και ταπεινότεροι από κάθε άλλο άνθρωπο, γιατί τέτοια εντολή έχουμε από τον Κύριο. Και όχι μόνο απέναντι σε τόση μεγάλη εξουσία, όπως είναι η δική σου, αλλά και σε κάθε άνθρωπο. 
Αλλά όπου πρόκειται για το Θεό και κινδυνεύει η πίστη, φωτιά και ξίφος και θηρία και νύχια που κόβουν τις σάρκες είναι για μας αυτά περισσότερο ευχαρίστηση παρά εκφοβισμός και κατάπληξη. Γι’ αυτό βρίζε, φοβέριζε, κάνε ό,τι θέλεις, χρησιμοποίησε την εξουσία σου. 
Ας ακούση την απάντηση αυτή και ο Βασιλιάς. 
Δεν θα με υποτάξεις, ούτε θα με πείσεις να ταχθώ με το μέρος της αιρετικής ασέβειας, έστω και αν με απειλήσεις με ακόμη τρομερότερα.»
α.) Τι λέγει στους αιρετικούς της εποχής του -ας πούμε στους ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ της εποχής μας- ο Μέγας Βασίλειος;
1.) “Είστε αιρετικοί!” 

Δεν μασούσε, δηλαδή, τα λόγια του ο Μέγας Βασίλειος. Δεν μιλούσε για "Αγιο Πατέρα", για "άγιο αδελφό," για "Αγιότατο επίσκοπο της πρεσβυτέρας αδελφής Εκκλησίας της Ρώμης", για “διηρημένη Εκκλησία”, για “ετερόδοξους”, για "προχαλκηδόνιους", για "αρχαίες Ανατολικές Εκκλησίες", για πολυπολιτισμική “ανεκτικότητα”, για “διαφορετικότητα” και για "Αβρααμικές θρησκείες". Ούτε και έκανε κοινές ποιμαντικές παραστάσεις και ημισυλλείτουργα με αιρετικούς. Ούτε αντάλλασσε λειτουργικό ασπασμό μαζί τους. Ούτε τους έβαζε σε παραθρόνιο με ωμοφόριο την ώρα που λειτουργούσε. Ούτε ευλογούσε αιρετικούς με αρχηγούς αιρέσεων σε ναούς αιρετικών. Ούτε τους έψαλλε φήμες και τροπάρια.
2.) Κάνει θεολογικό διάλογο ομολογίας της πίστεως με τον Μόδεστο ο Μέγας Βασίλειος. Δεν πάει σε κοσμοπολίτικους και εξωτικούς προορισμούς για να υπογράψει κακόδοξα κείμενα, για να φάει αστακομακορανάδες και για να κάνει συμπροσευχές μαζί τους. Πάνω από όλα λέγει κατάμουτρα στον έπαρχο Μόδεστο ότι η αίρεση είναι απεχθής στο Θεό επειδή είναι ειδωλολατρεία και οδηγεί στην απώλεια.
3.) Δεν γνοιάζεται ο Μέγας Βασίλειος αν θα τον αποκαλέσουν οι αιρετικοί "ακραίο" ή φονταμενταλιστή ή οπισθοδρομικό ή κάτι παρεμφερές. Αλλωστε πρώτος χαρακτηρίζει τους Αρειανούς αιρετικούς.
4.) Μιλά τη γλώσσα της αλήθειας ασχέτως του ότι γνωρίζει ότι οι αιρετικοί έχουν με το μέρος τους την πολιτική εξουσία η οποία την εποχή που ζούσε ήταν ασύγκριτα πιο αδίστακτη από ότι σήμερα.
Β.) Και τι λέγει στους ΑΝΤΙ-ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ ο Μέγας Βασίλειος με τον περίφημο διάλογό του με τον έπαρχο Μόδεστο;
1.) Τίποτα να μη λογαριάσετε για να ομολογήσετε την πίστη μας. Ούτε εξορία, ούτε φυλακίσεις, ούτε θάνατο.
2.) Δηλαδή! Πολλώ μάλλον δεν λέγει νερώστε το κρασί σας επειδή μπορεί να μη σας επιτρέψουν να συνεχίσετε να λειτουργείτε στον Μέγα Αντώνιο ή στον Αγιο Αντύπα ή στον Προφήτη Ηλία. Ο Ομολογητής είναι πριν και πάνω από καθετί άλλο καυσοκαλυβίτης. Ξένος και πάροικος είναι ο χριστιανός και μόνη πατρίδα έχει την Ανω Ιερουσαλήμ.
3.) Δεν είπε ο Μέγας Βασίλειος ότι εδώ που είμαι στην Καισάρεια επιτελώ σπουδαίο έργο που δεν θέλω να διακινδυνεύσει με την Ομολογία μου. 
4.) Δεν είπε έστησα το πιο σπουδαίο σύμπλεγμα φιλανθρωπικών ιδρυμάτων που έγινε ποτέ και παρέχω σε χιλιάδες ανθρώπους βοήθεια και για χάρη τους βάζω νερό στο κρασί μου σε θέματα πίστεως από "διάκριση". Το ακριβώς αντίθετο είπε στον Μόδεστο. Ολα θα τα κάψω χωρίς κανένα ενδοιασμό, αλλά την Ομολογία της πίστεως δεν θα την νερώσω.
Ας ακούσουμε όλοι -Οικουμενιστές και αντιοικουμενιστές- τι λέγει ο Μέγας Βασίλειος γιατί κανείς που ακούει αυτό τον πραγματικά μεγάλο Αγιο της Εκκλησίας μας δεν ζημιώνεται.

Ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΘΟΝΟ



Ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΘΟΝΟ
=====

Οπως ακριβώς η σκουριά φθείρει τον σίδηρο, έτσι και ο φθόνος καταστρέφει την ψυχή που τον έχει. Και το σκληρό της ασθενείας είναι ότι δεν μπορεί να την ομολογήσει, αλλά όμως σκύβει και είναι κατηφής και τα έχει χαμένα. Ντρέπεται να ομολογήσει τη συμφορά ότι είμαι φθονερός και πικρός και με συντρίβουν τα καλά του φίλου, κλαίω για τη χαρά του αδελφού και δεν υποφέρω να βλέπω τα ξένα καλά, αλλά κάνω συμφορά την ευτυχία των πλησίον μου.

Όπως ακριβώς η καπνιά είναι χαρακτηριστική ασθένεια του σιταριού, έτσι ο φθόνος είναι αρρώστια της φιλίας. Εκείνο, βέβαια, που θα μπορούσε κανείς να επαινέσει από το φθόνο είναι ότι όσο μεγαλύτερος τόσο ενοχλητικότερος γίνεται στον κάτοχό του. Διότι ποιός απ' αυτούς που λυπείται ζημίωσε ποτέ τα αγαθά του πλησίον; Κατέστρεψε όμως τον εαυτό του με το να λιώνει από τις λύπες.

Ο φθόνος είναι ένα δυσκολομεταχείριστο είδος έχθρας. Διότι οι ευεργεσίες τους μεν εμπαθείς τους κάνουν πιο ήρεμους, τον φθονερό δε και τον κακοήθη ή τον εξερεθίζει η καλή ευεργεσία και όσο περισσότερο επιτυγχάνει, τόσο περισσότερο αγανακτεί και στεναχωρείται και δυσανασχετεί. Περισσότερο δηλαδή λυπείται για τη δύναμη του ευεργέτη, παρά ευγνωμονεί γι’ αυτά που γίνονται σ' αυτόν. Οι σκύλοι εξημερώνονται με την τροφή και τα λιοντάρια γίνονται ήμερα με την περιποίηση, οι δε φθονεροί αξαγριώνονται ακόμη περισσότερο με τις περιποιήσεις.

Ας αποφύγουμε το αφόρητο κακό. Είναι εφεύρεση δαιμόνων, πρόσθετη σπορά εχθρού, εμπόδιο στην ευσέβεια, στέρηση της Βασιλείας. Πώς θα μπορούσαμε να απαλλαγούμε; Εάν θεωρήσουμε ότι τίποτε από τα ανθρώπινα πράγματα δεν είναι μέγα ούτε θαυμαστό, αλλά έχουμε κληθεί να γίνουμε μέτοχοι των αιωνίων αγαθών.

Εάν, λοιπόν και ο θάνατος για μας από το φθόνο, σαν από πηγή, απέρρευσε, η έκπτωση από τα αγαθά, η αποξένωση από το Θεό, η σύγχυση των θεσμών και η ανατροπή όλων των καλών της ζωής, ας εμπιστευτούμε τον Απόστολο και «μη γενώμεθα κενόδοξοι αλλήλους προκαλούμενοι αλλήλους φθονούντες».

ΠΗΓΗ:

“Αγιορειτικό Βήμα” από το Περιοδικό «Παρεμβολή».

ΜΟΝΑΧΑ ΝΑ ΣΗΜΑΔΕΥΕΙ



ΜΟΝΑΧΑ ΝΑ ΣΗΜΑΔΕΥΕΙ

                                                  

Του Βασίλη Χαραλάμπους
====

Προς ανατολάς του Άθωνα
δάση αριάς και δοξολόγημα
από τους «ξεχασμένους» ασκητές.

Το καθημερινό
σκουντούφλημα του ήλιου
στον αψηλό Άθωνα ανάμεσα στις αριές
στη δάφνη, τον φράξο και την κουτσουπιά.

Κι είναι να διαπορείς
τόση ώρα οδοιπορώντας
ίσαμε του Αγίου Βασιλείου τη Σκήτη
εκείνο τ’ αργοπορημένο
πρωϊνό του χειμώνα στο πυκνόδασος
πως τ’ αργόδιαβα στα πεσμένα φύλλα
μοναχά σημαδεύει
της ερήμου το σιωπηλόν και ησύχιον.


* δάφνη, φράξος, κουσουπιά - βλάστηση που συναντούμε στο Αθωνικό δάσος προς ανατολάς

(Από την ποιητική συλλογή «Αθωνικό κατζίο»)

Ο ΦΟΒΕΡΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΕΠΑΡΧΟ ΜΟΔΕΣΤΟ



Ο ΦΟΒΕΡΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΕΠΑΡΧΟ ΜΟΔΕΣΤΟ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Εμπνέει πραγματικά ο Διάλογος του Μ. Βασιλείου με τον έπαρχο Μόδεστο ο οποίος προσπάθησε να τον πείσει να γίνει αρειανιστής, όπως ήταν και ο αυτοκράτορας Ουάλης.
"ΜΟΔΕΣΤΟΣ: Πώς τολμάς να αντιστέκεσαι ενάντια στην εξουσία και να φέρεσαι μόνος συ με τόση αυθάδεια;                                                     
Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: Γιατί μου κάνεις τέτοια ερώτηση; Ποια είναι η απείθεια και η υπεροψία μου; 
ΜΟΔΕΣΤΟΣ: Γιατί δεν ακολουθείς την θρησκεία του αυτοκράτορα, ενώ όλοι πιά οι άλλοι υποτάχτηκαν και νικήθηκαν;
Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: Δεν είναι αρεστά αυτό στο δικό μου Βασιλιά. Ούτε ανέχομαι να προσκυνώ το Χριστό σαν κάποιο κτίσμα, όπως τον θεωρείτε σεις οι αιρετικοί, αφού εγώ είμαι κτίσμα του Θεού.
ΜΟΔΕΣΤΟΣ: Δεν θεωρείς μεγάλο και τιμητικό το να ταχθής με το μέρος μας και να μας έχεις φίλους;
Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: Αναγνωρίζω και δεν αρνούμαι ότι σείς είσθε επιφανείς, αλλά καθόλου ανώτεροι από το Θεό. 
ΜΟΔΕΣΤΟΣ: Πως λοιπόν δεν φοβάσαι την εξουσία;
Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: Τι θα μου συμβεί; Τι πρόκειται να πάθω;
ΜΟΔΕΣΤΟΣ: Τι θα πάθης; Ένα από τα πολλά που έχω στην εξουσία μου.
Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: Ποια είναι αυτά; Πες μου τα, για να ξέρω.
ΜΟΔΕΣΤΟΣ: Δήμευση, εξορία, βασανιστήρια, θάνατος.
Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: Απείλησε τίποτε άλλο, αν υπάρχη. Γιατί κανένα απ΄ αυτά που ανέφερες, δεν μπορεί να με θίξη και να με βλάψη.
ΜΟΔΕΣΤΟΣ: Πώς είναι δυνατόν και με ποίο τρόπο θα τα καταφέρης;
Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: 
1.) Δήμευση περιουσίας δεν φοβάται εκείνος που δεν έχει τίποτα, εκτός αν πάρης τα τρίχινα αυτά φτωχά ρούχα και τα λίγα βιβλία, από τα οποία αποτελείται ολόκληρη η περιουσία μου. 
2.) Εξορία δεν ξέρω αφού δεν είμαι πουθενά εγκατεστημένος και ούτε αυτή τη πόλη του κατοικώ τώρα, θεωρώ δική μου, αλλά θα έχω πατρίδα μου κάθε τόπο, στον οποίο θα με ρίξουν. Και μάλλον κάθε τόπο του Θεού, όπου εγώ είμαι ξένος και πάροικος
3.) Τα βασανιστήρια πάλι τι μπορούν να κάνουν σε άνθρωπο που δεν έχει σώμα, εκτός αν λές βάσανο την πρώτη πληγή με την οποία θα πέσει το σώμα αυτό. Μόνο της πληγής αυτής είσαι κύριος. 
4.) Και ο θάνατος θα είναι για μένα ευεργεσία, γιατί θα με στείλει γρηγορότερα στο Θεό, για τον οποίο ζω και πολιτεύομαι και χάρη του οποίου νεκρώθηκα και προς τον οποίο από καιρό τώρα σπεύδω.
ΜΟΔΕΣΤΟΣ: Κανείς μέχρι σήμερα δε μίλησε με τέτοιο τρόπο και με τόση μεγάλη παρρησία.
Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: Ίσως δε συνάντησες ποτέ ΕΠΙΣΚΟΠΟ. Γιατί αν συναντούσες πραγματικό Ιεράρχη, που ν’ αγωνίζεται για την ορθή πίστη, με αυτό τον τρόπο θα σου απαντούσε."
Διηγόμουν πάντοτε, όσο πιο παραστατικά μπορούσα, αυτό το διάλογο του Μεγάλου Βασιλείου και του έπαρχου Μόδεστου στα παιδιά που δίδασκα εκκλησιαστική ιστορία και μου έκανε πάντοτε εντύπωση η φοβερή αίσθηση που τους προκαλούσε.
Προπαντός δεν θα ξεχάσω τον Κώστα -ένα ζωηρό μαθητή της Β΄ Γυμνασίου- που μου είπε με ολοφώτεινο από χαρά πρόσωπο:
Δηλαδή, κύριε, τον έσβησε τον Μόδεστο ο Μέγας Βασίλειος.
Ακριβώς αυτό έκανε ο Μέγας Βασίλειος. Οπως κάνει σήμερα με τους Οικουμενιστές που δεν έχουν καμιά διαφορά από τους οπαδούς του Αρείου ως προς το αιρετικό φρόνημα.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ, Η ΙΕΡΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΕΛΙΣΣΑ



ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ, Η ΙΕΡΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΕΛΙΣΣΑ

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====

Μπαίνουμε με το δεξί στο νέο έτος 2015, κατά το οποίο, η αγαθότητα του Θεού μας επέτρεψε να εισέλθουμε, διότι μπροστά μας ξεπροβάλλει μια μορφή ανυπέρβλητη ο μύστης Χριστού Βασίλειος. 

Ο μεγάλος αυτός Αγιος δεν σχετίζεται ποσώς με το ροδαλό, χοντρό σαν βαρέλι, χοντράνθρωπο που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1930 να διαφημίζει την Κόκα-Κόλα κι εξελίχθηκε (μαζί με τα ξωτικά και τα ζωντανά της παγανιστικής Σκανδιναβίας) σε σήμα κατατεθέν του υλόφρονος πολιτισμού της Εσπερίας. 

Ο Αγιος γεννήθηκε τον 4ο αιώνα (330) σε μια αγιασμένη οικογένεια στη Νεοκαισάρεια του Πόντου. Σπούδασε στην Αθήνα, πλείστες όσες επιστήμες με πολύ υψηλές επιδόσεις, όπως μας αναφέρει ο Γρηγόριος ο Θεολόγος, και μετά από σύντομη παραμονή στην έρημο τον βρίσκουμε να μάχεται στην πρώτη γραμμή σαν επίσκοπος, πλέον της Εκκλησίας του Χριστού. 

Σαν επίσκοπος Καισαρείας της Καππαδοκίας έλαμψε σε όλους τους τομείς του εκκλησιαστικού βίου. 

Μια φορά στην πόλη καποια χήρα δεχόταν από κάποιο δικαστή αφόρητες πιέσεις για να τον παντρευτεί. Ομως αυτή δεν τον ήθελε και στην απελπισία της κατέφυγε στον Αγιο για βοήθεια. Ο δικαστής λύσσαξε από το κακό του και πήγε και βρήκε τον Αγιο και τον απείλησε ότι θα τον μαστιγώσει. Τότε αυτός έσκυψε και τους είπε ότι μπορεί να εκτελέσει την απειλή του άμεσα. Εν τω μεταξύ, κόσμος πολύς μαζεύτηκε έξω από την επισκοπή για να προστατέψει τον Επίσκοπο και ο αγέρωχος δικαστής μαζεύτηκε και χλώμιασε, καταλαβαίνοντας πόσο δύσκολη είναι η θέση του. Ομως οι Αγιοι ξέρουν να προστατεύουν τους φίλους τους αλλά και τους εχθρούς τους. Λίγα λόγια του ουρανοφάντορος επισκόπου ήταν αρκετά να ηρεμήσουν το πλήθος, που πρόθυμα διαλύθηκε, ενώ ο δικαστής δεν μπορούσε να πιστέψει ότι φτηνά τη γλύτωσε... 

Ποιός ξεχνά το θάρρος του Αγίου ενώπιον του υπεροπτικού επάρχου Μόδεστου, ο οποίος τον απείλησε με πολλά και διάφορα αν δεν σταματούσε να πολεμά την αίρεση του Αρείου του υποστήριζε ο Αυτοκράτορας; Ούτε η δήμευση περιουσίας, ούτε η εξορία, τα βασανιστήρια κι ο θάνατος έκαναν τον Αγιο να φοβηθεί, με αποτέλεσμα να φύγει άπρακτος ο Επαρχος.

Τι να πούμε για τη Βασιλειάδα, που έκτισε έξω από την Καισάρεια για να ανακουφίσει τον άνθρώπινο πόνο, για τα πολλά και σπουδαία βιβλία που έγραψε, τη θεία λειτουργία του, που τελεί μέχρι σήμερα η Εκκλησία 10 φορές το χρόνο αρχίζοντας από την μέρα της μνήμης του;  

Πράγματι αποτελεί φωτεινό μετέωρο η σύντομη ζωή του, αφού έφυγε για τη βασιλεία του Θεού στα 49 του μόλις χρόνια, πλήρης χάριτος και αληθείας. Είναι συν τοις άλλοις η ζωή του παράδειγμα και για τους επισκόπους της εποχής μας, που αγωνίζονται εναντίον του οικουμενισμού και των άλλων αιρέσεων.

ΜΙΑ ΘΑΥΜΑΣΙΑ ΧΕΙΡΟΝΟΜΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ



ΜΙΑ ΘΑΥΜΑΣΙΑ ΧΕΙΡΟΝΟΜΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Διαβάσαμε στη Romfea.gr:

“Δώρα αγάπης στο Γενικό Φιλόπτωχο Ταμείο της Ιεράς Μητροπόλεως Καστορίας προσέφερε η ομάδα μπάσκετ του Α. Σ. Καστοριάς, με την ευκαιρία των αγίων εορτών των Χριστουγέννων, με σκοπό να δώσουν λίγη χαρά στα παιδιά των οικογενειών που ενισχύονται από την τοπική μας Εκκλησία.

Έτσι οι αθλητές της ομάδος αγόρασαν με προσωπικά τους έξοδα δώρα από το «Χαμόγελο του παιδιού» και τα προσέφεραν στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Καστορίας, ο οποίος έδωσε εντολή να μοιραστούν στα παιδιά που έχουν ανάγκη.

Επίσης, ευχαρίστησε τον Πρόεδρο κ. Ναούμ Δίτσιο και τους αθλητές που προσέφεραν από το υστέρημά τους τα δώρα αυτά, τους συνεχάρη γιατί δείχνουν εμπράκτως τα φιλάνθρωπα αισθήματά τους και τους ευχήθηκε ο Γεννηθείς Χριστός να τους δίνει πλουσιοπάροχα τα αγαθά του, την υγεία και κάθε καλό.

Ο κ. Δίτσιος απευθυνόμενος στο Σεβασμιώτατο είπε πως γνωρίζει όλη η τοπική κοινωνία το έργο που επιτελείτε, γι’ αυτό αποφασίσαμε να συνεισφέρουμε κι εμείς στο έργο αυτό.”

Επιτέλους! Ακούμε για την επίσκεψη μιας αθλητικής ομάδας σε επίσκοπο με πνευματικό περιεχόμενο.

Οι αθλητές μιας ομάδας καλαθόσφαιρας της Καστοριάς προσφέρουν από το υστέρημά τους δώρα στον Σεβ. Καστορίας κ. Σεραφείμ για να τα μοιράσει σε παιδιά εμπερίστατων οικογενειών.

Αυτή είναι χριστιανική επίσκεψη σε επίσκοπο.

Οχι κάποιες άλλες που πηγαίνουν στους επισκόπους -ακόμη και στον Οικουμενικό Πατριάρχη- και ζητούν να φωτογραφηθούν με τους ιεράρχες με τη φανέλλα της ποδοσφαιρικής τους ομάδας.!!!

Να συγχαρούμε εκ μέσης καρδίας τους καλούς νέους για την ενέργειά τους που δείχνει εκκλησιαστικό φρόνημα και αληθινή αγάπη προς το Θεό και τον πάσχοντα συνάνθρωπο.

Ο ΠΑΠΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΟΣΙΟ ΙΟΥΣΤΙΝΟ ΠΟΠΟΒΙΤΣ



Ο ΠΑΠΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΟΣΙΟ ΙΟΥΣΤΙΝΟ ΠΟΠΟΒΙΤΣ 

(ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ 2015 ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΕΩΣ)

Του Σεβ. Μητροπολίτη Γόρτυνος κ. Ιερεμία
=====

Σάν Ἐπίσκοπός σας ἀγωνιῶ περισσότερο νά εἶναι ἡ πίστη σας στόν Θεό δυνατή καί στερεή, ὥστε καμμία αἱρετική ψευδοδιδασκαλία νά μή μπορεῖ νά σᾶς τήν κλονίσει. Ὅταν ἡ πίστη μας στόν Θεό εἶναι σωστή καί δυνατή, τότε θά νοιώθουμε μέσα μας τήν Χάρη τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, πού θά τήν παίρνουμε ἀπό τήν προσευχή σ᾽ Αὐτόν, καί θά ἀντιμετωπίζουμε νικηφόρα ὅλες τίς δυσκολίες καί ὅλους τούς πειρασμούς τῆς ζωῆς. Γι᾽ αὐτό, ἀγαπητοί μου, πάνω ἀπ᾽ ὅλα σᾶς εὔχομαι νά εἶναι δυνατή καί ἀκλόνητη ἡ πίστη σας στόν Θεό καί αὐτήν τήν πίστη, πού τήν πήρατε σάν ἱερή «προίκα» ἀπό τούς γονεῖς σας καί τούς παπποῦδες σας, νά τήν δώσετε καί ἐσεῖς σάν «προίκα» ἱερή στά δικά σας παιδιά καί ἐγγόνια.

2. Ποιά εἶναι ἡ πίστη μας στόν Θεό; Εἶναι ἡ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ, ἡ μόνη ἀληθινή πίστη. Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ὅταν ἤμασταν κάτω ἀπό τήν Τουρκιά, μᾶς ἔλεγε στά κηρύγματά του: «Νά χαίρεστε καί νά εὐφραίνεστε, γιατί γεννηθήκατε Ὀρθόδοξοι. Ὅλες οἱ πίστες εἶναι ψεύτικες καί μόνον ἡ πίστη τῶν Ὀρθοδόξων εἶναι ἀληθινή»! Μά αὐτήν τήν ἀληθινή πίστη, ἀδελφοί χριστιανοί, ὅπως παλαιότερα, ἔτσι καί σήμερα, βάλθηκαν μερικές σατανικές δυνάμεις, πού μᾶς ἔρχονται κυρίως ἀπό τήν Δύση, νά μᾶς τήν θολώσουν καί νά μᾶς τήν μπερδέψουν μέ τίς ἄλλες ψεύτικες πίστες, γιά ἀγάπη τάχα μέ ὅλους τούς λαούς. «Οἰκουμενισμός» λέγεται τό φαινόμενο αὐτό καί εἶναι ἡ μεγαλύτερη αἵρεση τῶν αἰώνων. Εἶναι «παναίρεση», γιατί μέσα της ἔχει ὅλες τίς ψεύτικες διδασκαλίες τῶν αἱρετικῶν.

Θά μέ ἔχετε ἀκούσει πολλές φορές ὅτι στά κηρύγματά μου, τά γραπτά καί τά προφορικά, ἐλέγχω τακτικά τόν Παπισμό καί τόν Οἰκουμενισμό, γιατί συγγενεύουν αὐτά τά δύο καί τό ἕνα τρέφει τό ἄλλο. Μάθετε, παρακαλῶ, τήν ἀλήθεια, πού σάν ποίημα θέλω νά τήν λέτε: «Ὁ παπισμός εἶναι αἵρεση καί ὁ οἰκουμενισμός παναίρεση»! Μακρυά ἀπό αὐτά τά δυό, γιατί κινδυνεύει ἀπό αὐτά ἡ πίστη μας.

Πολλοί ὅμως, κουρασμένοι ἀπό τίς διαμάχες τῶν λαῶν, σκέπτονται ὅτι καλό θά εἶναι νά παύσουν οἱ διχασμοί ὡς πρός τά «πιστεύω» τοῦ καθενός, καί ἔτσι λοιπόν αὐτοί βλέπουν μέ καλό μάτι τίς στενές ἐπικοινωνίες καί συμπροσευχές τῶν ἰδικῶν μας μέ τούς αἱρετικούς. Λυπούμεθα πραγματικά γιά τόν ἀκατήχητο λαό μας, πού δέν γνωρίζει τήν ἀλήθεια τῶν δογμάτων τῆς πίστης του, γιατί τότε μόνο θά νοοῦσε τά ψέματα τῶν αἱρέσεων· ἀλλά λυπούμεθα πολύ περισσότερο καί πονοῦμε γιά μερικούς δικούς μας μεγαλοσχήμονας κληρικούς, οἱ ὁποῖοι δέν θεωροῦν τόν Παπισμό καί τόν Οἰκουμενισμό ὡς αἱρέσεις καί συμπροσεύχονται λοιπόν ἐλεύθερα μέ τούς παπικούς ἐναγκαλιζόμενοι τόν Πάπα μέ περισσή ἀγάπη, προσφωνῶντας τον μάλιστα καί «ἁγιώτατο ἀδελφό». Ἀλλά ὅλοι γνωρίζουμε ὅτι τό μοσχοβολητό λουλούδι πού λέγεται «ἁγιότητα» φύεται μόνο στά χώματα τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας καί ποτέ ἔξω ἀπό αὐτήν.

3. Ἐπειδή τά ἀντιπαπικά καί ἀντιοικουμενιστικά κηρύγματά μας δέν ἀρέσουν στούς φιλοπαπικούς καί οἰκουμενιστές, θέλω, ἀδελφοί μου χριστιανοί, γιά στηριγμό καί γιά ὁπλισμό δικό σας, τό φετινό ἡμερολόγιο τῆς Μητροπόλεώς μας νά τό ἀφιερώσω σέ ἕναν ἅγιο καί σοφό στήν θεολογία πατέρα, τόν τελευταίως ἀνακηρυχθέντα ἅγιο τῆς Ἐκκλησίας μας, τόν καθηγητή τῆς Δογματικῆς τοῦ Πανεπιστημίου τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τῆς Σερβίας, τόν ὅσιο πατέρα Ἰουστῖνο Πόποβιτς, καί νά παραθέσω λοιπόν στό ἡμερολόγιο αὐτό, ὀλίγα ἀλλά δυνατά λόγια του γιά τά θέματα πού ἔθιξα: Γιά τόν Παπισμό καί τόν Οἰκουμενισμό. Ἔτσι θά φανεῖ καί ὅτι οἱ φιλοπαπικοί καί οἰκουμενιστές μέ ὅσα λέγουν καί πράττουν ἐναντιώνονται πρός τήν διδασκαλία τῶν ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας μας.

4. Ὁ ὅσιος Πατήρ Ἰουστῖνος Πόποβιτς (1894 - †1979), ὁ ἀνακηρυχθείς περί τά τελευταῖα ἀπό τήν Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας τῆς Σερβικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ὡς ἅγιος (29/4/2010), ἔγραψε πολλά βιβλία, βιβλία ποτισμένα ἀπό τήν βιβλική καί τήν πατερική θεολογία καί τά ὁποῖα μοσχοβολοῦν ἀπό τό ἄρωμα τῆς Ὀρθόδοξης πνευματικότητας. Μερικά, ὀλίγα μόνο, ἔχουν μεταφραστεῖ στήν ἑλληνική γλώσσα. Εὐχαριστοῦμε πολύ τούς μεταφραστές, εὐχόμαστε χρυσό στεφάνι νά τούς δώσει ὁ Χριστός στήν Βασιλεία Του γιά τόν κόπο τους, ἀλλά ἐκφράζουμε τήν θερμή παράκλησή μας νά μεταφράσουν στήν ἑλληνική γλώσσα καί τά ὑπόλοιπα βιβλία του, γιατί θά ὠφεληθοῦν πολύ ἀπό τήν ἀνάγνωσή τους οἱ ἑλληνόφωνες χριστιανοί. Ἰδιαίτερα παρακαλοῦμε νά μεταφραστοῦν στήν ἑλληνική γλώσσα τά δύο μεγάλα ὀγκώδη βιβλία του ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ καί Ο ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ, ἀπό τόν ὁποῖο θά μάθουμε καί ἁγίους τῆς Σερβικῆς Ἐκκλησίας, ἀγνώστους σέ ᾽μᾶς.

Συνιστῶ, ἀγαπητοί, νά ἀποκτήσετε τά δύο βιβλία τοῦ ἁγίου πατρός, τά μεταφρασθέντα στήν ἑλληνική, τό πρῶτο, «Ἄνθρωπος καί Θεάνθρωπος», καί τό δεύτερο, «Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία καί Οἰκουμενισμός».

(Συνεχίζεται)

Tuesday, December 30, 2014

ΚΙ ΑΝ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΤΟ ΗΧΗΤΙΚΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΠΕΡΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗΣ ΑΝΩΜΑΛΙΑΣ;



ΚΙ ΑΝ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΤΟ ΗΧΗΤΙΚΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΠΕΡΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗΣ ΑΝΩΜΑΛΙΑΣ;

Τι θα πράξουν οι φανατικοί υποστηρικτές του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού;

«Πολλά μπορούν με τη σημερινή τεχνολογία να γίνουν πλαστά και κίβδηλα» ήταν η αβάσιμη δικαιολογία της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου σε άλλη περίπτωση.

Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
=====

Αν περιέλθει κανείς τους διαδικτυακούς ιστότοπους των φανατικών υποστηρικτών του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού (και δεν είναι λίγα αυτά τα ιστολόγια), τον οποίον ενθουσιαστικώς κάποιοι προσαγορεύουν και «άγιο», θα παρατηρήσει κανείς ότι ζουν ένα «προφητικό» παραλήρημα. Φυσικά θα πρέπει να αναφερθεί ότι και αρκετά άλλα ιστολόγια αναφέρονται στα λεχθέντα τούτα του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, κυρίως γιατί συνηγορεί στις δικές τους αντιπολιτευτικές και άλλες ανησυχίες. 

Αφορμή ήταν η προκήρυξη Εθνικών εκλογών στις 25 Ιαννουαρίου 2015 στην Ελλάδα. Ποιός είπε ότι θα γίνει πολιτειακή ανωμαλία μετά τις  Εθνικές εκλογές στις 25 Ιανουαρίου. Δηλαδή αν επικρατήσει πολιτειακή ομαλότητα και ΔΕΝ ΑΠΟΛΥΘΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ, όπως “προφήτευση”, θα απολογηθούν δημοσίως οι φανατικοί υποστηρικτές του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού; Φυσικά όχι. Τους υποδείξαμε τόσες φορές τις πλάνες του και η σιωπή ήταν ΜΕΓΙΣΤΗ. Τους υποδείξαμε την θέση του περί ενοχής, ότι είναι δοξασία του Ανσέλμου Καντερβουρίας. Η σιωπή ήταν ΜΕΓΙΣΤΗ. 

Θα επαναλάβω την ερώτηση, αν επικρατήσει πολιτειακή ομαλότητα και ΔΕΝ ΑΠΟΛΥΘΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ, θα απολογηθούν δημοσίως; Η σιωπή είναι ΜΕΓΙΣΤΗ.

Και κάτι που μέσα στο ενθουσιαστικό παραλήρημα τους το λησμόνησαν. Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα περνά κρίση (και δεν περνούν όλοι οικονομική κρίση, καταλαβαίνουν οι φανατικοί υποστηρικτές του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού τι εννοώ). Αντιλαμβάνονται ότι ο χειρότερος τρόπος να βάλεις τροχοπέδη στην οικονομική ανάπτυξη είναι να παγώσεις τις επενδύσεις, με την προαγγελία πολιτειακής κρίσης που μόνο ο Θεός ξέρει αν θα γίνει;

Και κάτι εντελώς ανεξάρτητο από το τι αναφέρει ο  π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός, που με τις ψευδοπροφητείες του, μας έκανε τη μέρα νύχτα, κατά τη φοιτητική μας ζωή. Πρόκειται περί ηχητικού ντοκουμέντου και ως γνωστό υπάρχει το προηγούμενο της αμφισβήτησης της κασέττας με την κακόδοξη θέση του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, για το μη εφάμαρτο της έκτρωσης πριν τον τρίτο μήνα της κύησης. Ο λόγος της αμφισβήτησης ήταν κατά την αβάσιμη δικαιολογία της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου «γιατί γνωρίζουμε ότι πολλά μπορούν με τη σημερινή τεχνολογία να γίνουν πλαστά και κίβδηλα». Αν όμως αμφισβητήσει κάποιος το δικό τους ηχητικό ντοκουμέντο, τι γίνεται;

Και φυσικά η αβίαστη απάντηση από τους ‘’ημετέρους’’ αν αμφισβητήσει κανείς το ηχητικό θα είναι «Σήμερα παρέχεται η τεχνική δυνατότητα εξακρίβωσης της αξιοπιστίας του ηχητικού ντοκουμέντου, με τα σύγχρονα μέσα τεχνολογίας, ιδού  η  Ρόδος». Μα το είπαμε και εμείς προηγουμένως για το ηχητικό ντοκουμέντο με τις εκτρώσεις, μα η σιωπή ήταν ΜΕΓΙΣΤΗ.

Θα επαναλάβω την ερώτηση, αν επικρατήσει πολιτειακή ομαλότητα και ΔΕΝ ΑΠΟΛΥΘΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ, θα απολογηθούν δημοσίως; Η σιωπή θα είναι ΜΕΓΙΣΤΗ.

ΚΑΜΙΑ ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗ ΑΝΩΜΑΛΙΑ ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΕΠΕΙΔΗ Η ΒΟΥΛΗ ΔΕΝ ΕΞΕΛΕΞΕ ΠΡΟΕΔΡΟ



ΚΑΜΙΑ ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗ ΑΝΩΜΑΛΙΑ ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΕΠΕΙΔΗ Η ΒΟΥΛΗ ΔΕΝ ΕΞΕΛΕΞΕ ΠΡΟΕΔΡΟ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου 
=====

Οι αργυρώνητοι κοτοπουλοφάγοι των ιστολογίων “Ρωμαίικο οδοιπορικό", "Ελλάς-Ορθοδοξία", "defence.net" κτλ. προβάλλουν τον θεομπαίκτη μοναχό Ιωσήφ τον Βατοπαιδινό ως προφήτη επειδή δήθεν προφήτευσε την “πολιτειακή ανωμαλία” -όπως την χαρακτηρίζουν- η οποία -κατά την εκδοχή τους πάντοτε- πραγματοποιήθηκε εξαιτίας της μη εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη Βουλή.

Καταρχήν δεν έχουμε απολύτως καμία "πολιτειακή ανωμαλία" επειδή δεν εξελέγη Πρόεδρος της Δημοκρατίας και οδηγούμαστε -σύμφωνα με το Σύνταγμα- σε εθνικές εκλογές.

Από πού και ως πού αυτό συνιστά “πολιτειακή ανωμαλία”;

Οταν όμως τα παίρνεις χοντρά από τους Βατοπαιδινούς δεν έχεις απολύτως κανένα δισταγμό να παρουσιάσεις μια απολύτως νόμιμη και συνταγματική διαδικασία ως δήθεν "πολιτειακή ανωμαλία".

Σωστά κ. Σωτηρόπουλε;

Δεν θα ενοχλούσε καθόλου το θέμα αν η αναφορά γινόταν μόνον από το ιστολόγιο defence.net.. Ο Θεός ξέρει τι σκοπιμότητες εξυπηρετεί αυτό το ιστολόγιο που διατύπωσε κατ' επανάληψη αντιχριστιανικές θέσεις στο παρελθόν. 

Σε κάθε περίπτωση δεν είναι καν θρησκευτικό ιστολόγιο.

Οταν όμως έχεις τον γνωστό μας Μητσάρα τον κοτοπουλοφάγο τον Ανάργυρο -τουτέστιν τον κ. Δημήτρη Σωτηρόπουλο του ιστολογίου “Ελλάς-Ορθοδοξία”- να προβάλλει αυτές τις αθλιότητες νιώθεις πραγματική αηδία.

Το ίδιο ισχύει για το ιστολόγιο “Ρωμαίικο οδοιπορικό”, που δεν χάνει ευκαρία να προβάλει τον θεομπαίκτη μοναχό.

Ούτε Ρωμιοσύνη, ούτε Ελλάδα, ούτε Ορθοδοξία μαρτυρεί η στάση τους έναντι ενός πλανεμένου και θεομπαίκτη μοναχού, ο οποίος έχει λίαν βεβαρυμένο φάκελλο με δεκάδες συγκεκριμένες και επώνυμες καταγγελίες σε βάρος του, που αφορούν ακόμη και παιδιά, και του οποίου -κατ’ επανάληψη- διαψεύστηκαν οι "προφητείες".

Εκείνο όμως που σε κάνει κυριολεκτικά να αγανακτείς με τη στάση των αυτοπροβαλλόμενων ως πνευματικών και παραδοσιακών ιστολογίων είναι η προβολή ενός πλανεμένου μοναχού ως προφήτη, ο οποίος διατύπωσε σωρεία δογματικών λαθών μεταξύ των οποίων ότι δεν είναι δήθεν εφάμαρτη η έκτρωση μέχρι τον τρίτο μήνα της κυήσεως.!!!

Τι τους θέλουμε τους άθεους όταν ιστολόγια που παρουσιάζονται ως παραδοσιακά προβάλλουν ένα πλανεμένο και θεομπαίκτη μοναχό που υποστηρίζει τις εκτρώσεις;!!!

Επ' ευκαιρία!

Ο Μητσάρας ο ανάργυρος ο Βατοπαιδινοκατεψυγμενοκοτοπουλοφάγος ανήκει στο κόμμα του κ. Νίκου Χειλαδάκη. 

Right?

Σαν δεν ντρέπονται και οι δύο.!

Πώς να το κάνουμε;! Η Ρωμιοσύνη, η Ελλάδα και η Ορθοδοξία δεν συμβαδίζουν, παιδιά, ούτε με τον χρηματισμό, ούτε με τα κατεψυγμένα κοτόπουλα, ούτε με την προβολή ενός υποστηρικτή της έκτρωσης. 

Και όχι τίποτε άλλο! Αυτοί οι κύριοι θέλουν την ψήφο μας για να χτίσουν την Ελλάδα σε χριστιανικά θεμέλια.!!! 

ΤΙΤΛΟΙ ΤΕΛΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ 2014



ΤΙΤΛΟΙ ΤΕΛΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ 2014

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====

Σαν φύλλα φθινοπωρινά, κίτρινα,σκισμένα από του καιρού το αδυσώπητο πέρασμα, μας εγκατέλειψαν οι μέρες του 2014. Αυτό μας λέει το ημερολόγιο, οι αριθμοί κι οι υπολογισμοί. Ομως η ουσία των πραγμάτων δεν είναι το πόσα ψέματα θα πούμε για να κρύψουμε το πέρασμα των χρόνων αλλά τι κάνουμε με το χρόνο, όχι αυτόν που πέρασε, μα αυτόν που ανοίγεται μπροστά μας. 

Γι’ αυτό το λόγο αυτό σοφά και πρακτικά η Εκκλησία εύχεται με το στόμα του λειτουργού, ολόχρονα κατά τη Θ. Λειτουργία, λίγο πριν από την εκφώνηση του Συμβόλου της πίστεως: “Τον υπόλοιπον χρόνον της ζωής ημών εν είρηνη και μετανοία εκτελέσαι παρά του Κυριού αιτησώμεθα”. Ζητούμε, με άλλα λόγια από τον Θεό με την αίτηση αυτή να περάσουμε τον υπόλοιπο χρόνο της ζωής μας με ειρήνη και μετάνοια. 

Ας είμαστε πρακτικοί κι όχι αιθεροβάμονες κι ονειροπόλοι. Ξέρουμε πόσος είναι ο υπόλοιπος χρόνος της ζωής μας; Ο χρόνος της ζωής μας βρίσκεται στα χέρια του Θεού απολύτως και χωρίς καμιά δυνατότητα μεταβολής των πραγμάτων. Αρα αν είμαστε πρακτικοί άνθρωποι θα περιοριστούμε στις δύο λέξεις, δηλαδή “ειρήνη και μετάνοια”. Ειρήνη σημαίνει να συμφιλιωθώ με το Θεό, με το διπλανό μου αλλά και με τον εαυτό μου. 

Συμφιλιωνόμαστε με το Θεό όταν υπακούμε στο θέλημα Tου και δεν κουβαλούμε νερό συστηματικά κι επαγγελματικά στο μύλο της αμαρτίας. Κι αυτό πρέπει να είναι στόχος μας σ’ ολόκληρη μας τη ζωή. 

Συμφιλιώνομαι με το διπλανό μου όταν σταματώ να τον βλάπτω με κάθε μέσο. Συνήθως αναμένουμε κάποιο στραβοπάτημα του διπλανού μας για να τον κατηγορήσουμε, αφού τον έχουμε στο χέρι. Αυτό είναι φοβερή αμαρτία, πνευματική πορνεία θα μπορούσε να πει κανείς. Ποια είναι  η σωστή στάση; Να κρύψουμε το αμάρτημα του διπλανού μας για να κρύψει και τα δικά μας ο Θεός. Αυτό δεν είναι συμβιβασμός με την αμαρτία. Κάθε άλλο. Αν ο διπλανός μας έχει αμαρτήσει, ας κάνει καλά με το Θεό. Εγώ δεν είμαι κριτής. Υπόδικος είμαι. Συμφιλιώνομαι τέλος με τον εαυτό μου όταν δεν τον δικαιολογώ σε κάθε του ενέργεια που είναι αντίθετη με το θέλημα του Θεού. Από την άλλη η μετάνοια δεν είναι κάποια συναισθηματική κατάσταση, κατά την οποία στεναχωριόμαστε για λίγο και μετά επιστρέφουμε στην πεπατημένη της αμαρτίας. Αν είναι κάτι τέτοιο καλύτερα να λείπει. 

Μετάνοια με απλά και σταράτα λόγια είναι τρόπος ζωής. Περιλαμβάνει, λένε οι Πατέρες, τρία πράγματα: συντριβή στην καρδιά, στο στόμα εξομολόγηση, στο βίο (στη ζωή) διόρθωση. Αυτό ας ευχηθουμε πρώτα στον εαυτό μας και κατόπιν στους γύρω μας.